Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(101)
Forma i typ
E-booki
(101)
Autor
Małecka-Ziembińska Edyta
(4)
Bartkowiak Piotr
(3)
Kańduła Sławomira
(3)
Kochalski Cezary
(3)
Przybylska Joanna
(3)
Białowąs Sylwester
(2)
Górska Anna
(2)
Kaczmarek Mirosława
(2)
Matuszak-Flejszman Alina
(2)
Mazurczak Anna
(2)
Mruk Henryk
(2)
Remlein Marzena
(2)
Strączkowski Łukasz
(2)
Szutowski Dawid
(2)
Wojciechowska Patrycja
(2)
Abramowicz Witold
(1)
Ankiel Magdalena
(1)
Bernal Arkadiusz
(1)
Bogucka Iwona
(1)
Borusiak Barbara
(1)
Buttler Dominik
(1)
Błaszczyk Paweł
(1)
Chodakowska Aneta
(1)
Cyfert Szymon
(1)
Czajkowska Katarzyna
(1)
Czapiewski Leszek
(1)
Dobska Monika
(1)
Elżbieta Gołata
(1)
Fazlagić Jan
(1)
Filipiak Dominik
(1)
Gaspars-Wieloch Helena
(1)
Gorynia Marian
(1)
Gruszczyńska-Brożbar Elżbieta
(1)
Gryko Józefa Monika
(1)
Grzelak Aleksander
(1)
Hybka Małgorzata Magdalena
(1)
Hęćka-Sadowska Aleksandra
(1)
Jankiewicz Jacek
(1)
Jankowska Barbara
(1)
Jurczak Marcin
(1)
Józefowski Tomasz
(1)
Kaczmarek Filip
(1)
Kaczmarski Marek
(1)
Kawacki Marek
(1)
Kaźmierczak Magdalena
(1)
Kaźmierczyk Jerzy
(1)
Kinelski Grzegorz
(1)
Kliber Agata
(1)
Kliber Paweł
(1)
Klimanek Tomasz
(1)
Klimczak Inga
(1)
Kluzek Marta
(1)
Koszel Maciej
(1)
Kotliński Grzegorz
(1)
Kowalczyk Magdalena
(1)
Krzakiewicz Kazimierz
(1)
Kuberska Ewelina
(1)
Kubiak Jarosław
(1)
Latuszek Natalia
(1)
Lańduch Paweł
(1)
Lemkowska Malwina
(1)
Malaga Krzysztof
(1)
Malewska Kamila
(1)
Masztalerz Marek
(1)
Matuszak Łukasz
(1)
Matysek-Jędrych Anna
(1)
Małyszko Jacek
(1)
Michoń Piotr
(1)
Mikołajczak Paweł
(1)
Mikołajczyk-Bator Katarzyna
(1)
Mizerka Jacek
(1)
Mińska-Struzik Ewa
(1)
Mroczek-Dąbrowska Katarzyna
(1)
Młodak Andrzej
(1)
Nestorowicz Renata
(1)
Niemiec Andrzej
(1)
Nowak Dariusz
(1)
Nowak-Mizgalska Hanna
(1)
Obrzeżgiewicz Dawid
(1)
Olejniczak Tomasz
(1)
Olejnik Iwona
(1)
Pachołek Bogdan
(1)
Pawlak-Lemańska Katarzyna
(1)
Perez Katarzyna
(1)
Pierański Bartłomiej
(1)
Pietrzak Michał
(1)
Pilarczyk Bogna
(1)
Redslob Alain
(1)
Romanowski Robert
(1)
Różańska Ewa
(1)
Sady Sylwia
(1)
Sajdak Maja
(1)
Sierpińska-Sawicz Agata
(1)
Sikorska Ewa
(1)
Skuza Agnieszka
(1)
Stefańska Magdalena
(1)
Stróżyna Milena
(1)
Stępień Beata
(1)
Szulczewska-Remi Aleksandra
(1)
Szymusiak Henryk
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(58)
2010 - 2019
(34)
2000 - 2009
(5)
Kraj wydania
Polska
(97)
Język
polski
(88)
angielski
(9)
101 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
Forma i typ
ISBN:
W monografii postawiono problem badawczy: w jaki sposób działalność convention bureau wpływa na konkurencyjność miasta. Przyjęto, że convention bureau wpływa na konkurencyjność miasta, oddziałując na kształtowanie się kosztów transakcyjnych na rynku spotkań, a tym samym na wykorzystanie lokalnych zasobów. Z kolei celem pracy była identyfikacja zakresów działalności convention bureau w największym stopniu przyczyniających się do ograniczania kosztów transakcyjnych w branży spotkań. Wieloetapowe badanie empiryczne dotyczyło ról oraz zadań zagranicznych i polskich convention bureaux. W pierwszej kolejności odwołano się do zagadnienia konkurencyjności miast, różnorodności zasobów niezbędnych do jej kształtowania, a także znaczenia instytucji i kosztów transakcyjnych w tym procesie. W następnych dwóch rozdziałach scharakteryzowano branżę spotkań oraz jej strukturę przedmiotową i podmiotową. W czwartym rozdziale skoncentrowano się na convention bureau – genezie tego podmiotu, jego definicjach, a także podstawowych zakresach działalności. Piąty rozdział stanowi podsumowanie metod badawczych zastosowanych podczas badań. W kolejnych dwóch rozdziałach zaprezentowano wyniki empirycznej weryfikacji założeń teoretycznych. Wreszcie zebrano wnioski wynikające ze studiów literaturowych i analiz empirycznych oraz przedstawiono rekomendacje praktyczne. Stwierdzono, że convention bureau może oddziaływać na konkurencyjność miasta na wiele sposobów – przede wszystkim jednak odgrywając rolę agenta, ponieważ w tym przypadku powinno w największym stopniu ograniczać koszty transakcyjne powstające w relacjach między organizatorem spotkania, lokalną branżą spotkań i samorządem. Równocześnie wpływa na wykorzystanie miejscowych zasobów oraz wzmacnia potencjał miasta w bezpośredniej rywalizacji na arenie międzynarodowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
Autor
Forma i typ
ISBN:
Zanim ludzie stworzyli gliniane tabliczki, później zwoje papirusu, a jeszcze później prasę drukarską – budowali swoją kulturę, pielęgnowali relacje, snując opowieści. Wieczorami przy cieple ogniska, pod granatowym niebem ozdobionym srebrem gwiazd dzielili się opowieściami pełnymi emocji, o bohaterach, z nowymi wątkami, zaskakującymi zwrotami akcji. W naturze ludzkiej jest zakorzeniona chęć słuchania opowieści. I taki zbiór indywidualnych, pięknych w swej różnorodności opowieści wypełnia tę jubileuszową publikację. Oczarowały one najpierw mnie, kiedy otrzymywałem teksty od pracowników, absolwentów i studentów Uczelni. Ich piękno, autentyczność, szczerość wzmacniały wiarę w budowanie wspólnego dobra, co razem już od 95 lat czynimy. To książka jest warta wieczornej, refleksyjnej lektury przy punktowym świetle, z lampką wina na stoliku, ciepłem kominka i z dala dochodzącym, ledwo słyszalnym tonem ulubionej pieśni Gaudeamus igitur… [Henryk Mruk] Publikacja jubileuszowa z okazji 95-lecia Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zawiera liczne wspomnienia i opowieści osób związanych z Uczelnią uporządkowane zgodnie z wartościami, którym hołduje UEP. Są nimi: Otwartość, Odpowiedzialność, Odwaga, Rozsądek, Kompetencje, Wiarygodność. Tekstom poszczególnych autorów towarzyszy narracja prof. Henryka Mruka.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
Materiały dydaktyczne dla studentów kierunku zarządzanie ryzykiem finansowym i źródło wiedzy dla każdego zainteresowanego tytułową tematyką. Zawiera podstawy teoretyczne, przykłady i zadania dotyczące: zarządzania ryzykiem kredytowym, modelu podejmowania decyzji kredytowych, wykorzystania coachingu w oddziale banku detalicznego, zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie niefinansowym, wartości pieniądza w czasie, rynku kapitałowego, roli obligacji w ograniczaniu ryzyka, analizy akcji, teorii portfela papierów wartościowych, instrumentów pochodnych w zarządzaniu ryzykiem, kosztu kapitału i dźwigni finansowej w przedsiębiorstwie, oceny opłacalności inwestycji rzeczowych oraz opcji rzeczowych. Zespół autorski tworzą badacze i dydaktycy Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz praktycy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Skrypt składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy przybliża tematykę giełdowych instrumentów inwestycyjnych. Kolejny skupia uwagę na subiektywizmie decyzji alokacyjnych, uzależnionych od oczekiwanej stopy zwrotu i ryzyka jej osiągnięcia. Podjęto w nim również zagadnienia efektywności rynku oraz znaczenia zachowań behawioralnych w mechanizmie przemieszczeń kapitałowych. Z kolei rozdział 3 przybliża problematykę analizy fundamentalnej. Scharakteryzowano w nim pięć podstawowych etapów wzmiankowanej analizy, od tej o charakterze makroekonomicznym, do wyceny akcji. We wstępie do tego rozdziału skoncentrowano się na miernikach sytuacji giełdowej, bacznie obserwowanej zarówno przez analityków technicznych, jak i fundamentalnych. Opracowanie zamyka analiza techniczna z rozbudowanym wątkiem jej narzędzi. Odrębne miejsce w tym fragmencie książki zarezerwowano dla tematyki teorii analizy technicznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
The book contains a series of eight long case studies on various business issues in emerging markets (for instance Polish, Chinese, Nigerian). The authors focus on a variety of topics from marketing, through business operations, finance, leadership, innovation, business development, internationalization and decisions to human resources management. Also, the perspective of the analyzed issues is varied, in the initial case studies, the microeconomic approach dominates, then the mezoeconomic and macroeconomic approach. The team of authors included both academics, with extensive teaching experience in English-speaking studies, and business practitioners whose practical knowledge allows them to explore contemporary business challenges in emerging markets. We are putting this book in the hands of lecturers and students of economics, finance, and management, believing that it will be a source of inspiration, discussion and will allow to better explore contemporary business. At the same time, we hope that by offering this book, we are filling a gap in the publication market, which has been dominated by case studies dedicated to well-known companies, well-known brands, and mature markets.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Monografia jest próbą kompleksowego podejścia do tematu społecznie odpowiedzialnego działania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Problem badawczy sprowadza się do pytania, jakie czynniki i w jakim stopniu determinują społecznie odpowiedzialne zarządzanie w sektorze MŚP w Polsce. Sformułowane przez autorkę wnioski, a także zalecenia zawarte w monografii mogą okazać się użyteczne dla przedsiębiorstw sektora MŚP. Znajomość determinant zarządzania społecznie odpowiedzialnego może przyczyniać się do kształtowania społecznie odpowiedzialnych organizacji. Ponadto poznane determinanty mogą wspomóc proces przetworzenia koncepcji CSR w taki sposób, by była ona odpowiednia do specyfiki funkcjonowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W rozdziale pierwszym opisano główne czynniki wzrostu zainteresowania koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu wśród organizacji. W rozdziale tym szczegółowo omówiono istotę oraz teoretyczny kontekst społecznej odpowiedzialności oraz wskazano na podstawowe korzyści, jakie z niej wynikają. W rozdziale drugim opisano specyfikę funkcjonalną i zarządczą sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wyjaśniono istotę zarządzania społecznie odpowiedzialnego w MŚP. Scharakteryzowano zarządzanie społecznie odpowiedzialne w ujęciu procesowym, uwzględniając przy tym specyfikę małych i średnich przedsiębiorstw. Opisano tu również najważniejsze obszary społecznej odpowiedzialności i proces zarządzania interesariuszami w MŚP. Na koniec opisano systemowe podejście do zarządzania zgodnego z CSR w organizacjach mikro, małych i średnich. W rozdziale trzecim na podstawie źródeł literaturowych określono i scharakteryzowano zewnętrzne i wewnętrzne determinanty społecznie odpowiedzialnego zarządzania w sektorze przedsiębiorstw mikro, małych i średnich na świecie i w Polsce. Kolejne rozdziały poświęcono metodyce, wynikom, ocenie i wnioskom płynącym z badań empirycznych przeprowadzonych w polskim sektorze przedsiębiorstw mikro, małych i średnich. Przedstawiono wyniki badań dotyczące znajomości pojęcia CSR oraz sposobów jego definiowania wśród badanych przedsiębiorstw. Ponadto przeprowadzono ocenę ważności i charakteru przesłanek oraz działań społecznie odpowiedzialnych podejmowanych przez MŚP w poszczególnych obszarach CSR. Przedstawiono również hierarchię ważności czynników determinujących zarządzanie społecznie odpowiedzialne w przedsiębiorstwach mikro, małych i średnich. W dalszej kolejności zaprezentowano wyniki analizy współzależności między czynnikami wpływającymi na społecznie odpowiedzialne zarządzanie a wybranymi cechami, takimi jak rodzaj prowadzonej działalności, liczba zatrudnionych pracowników oraz struktura kapitału. Na koniec przedstawiono także analizę współzależności między wdrożonymi znormalizowanymi systemami zarządzania a zaangażowaniem badanych organizacji w inicjatywy CSR.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Autorzy monografii postanowili przeprowadzić, w pewnym ograniczonym zakresie, analizę rynku nieruchomości i potencjalnych kierunków jego rozwoju. Owo ograniczenie zostało sprowadzone do poszukiwania i kształtowania efektywności rynku nieruchomości w Polsce. Potrzeba ciągłych badań rynku i określania sytuacji na rynku nieruchomości wynika z tego, że wiedza wszystkich interesariuszy jest kształtowana w dużej części na historycznych danych rynkowych i może nie być wystarczająca do przeprowadzania wieloaspektowych analiz rynkowych, np. przedsięwzięć deweloperskich. Powodem, dla którego należy prowadzić badania lokalnego rynku mieszkaniowego, jest także fakt, że każdy z interesariuszy oczekuje określonej efektywności na rynku nieruchomości. Ta zaś może się pojawić tylko wtedy, gdy prawidłowo odczytane zostaną pewne zmienne, takie jak preferencje mieszkaniowe (jakich mieszkań szukają kupujący) czy podaż (oferta) mieszkań na lokalnym rynku (co sprzedaje konkurencja).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Starzenie się ludności postępuje, a skutki wywołane tym procesem stają się coraz bardziej dostrzegalne. Wraz z procesem starzenia się człowieka zachodzą w jego organizmie ogólne zmiany o charakterze fizycznym, fizjologicznym i psychicznym, modyfikując zachowania rynkowe. W sferze ekonomicznej zwiększająca się liczba seniorów wpływa na strukturę produkcji, podziału, wymiany i konsumpcji środków zaspokajających potrzeby ludzkie. Zachowania konsumentów seniorów w ostatnich latach stały się przedmiotem badań wielu dziedzin nauki; kwerenda bibliograficzna wykazała jednak, że obszar innowacyjności zachowań ludzi starszych nie cieszył się zainteresowaniem badaczy. Zapewne wynika to z często prezentowanego w mediach stereotypu ludzi starszych jako niedostosowanych do zmian otoczenia, zamkniętych na nowości rynkowe. Jako główny cel monografii przyjęto określenie determinant zakupu i akceptacji przez konsumentów seniorów innowacji produktowych wybranych kategorii dóbr materialnych FMCG (fast-moving consumer goods). Przeprowadzono trzyetapową sekwencję badań wśród osób po 60. roku życia na terenie Wielkopolski, wykorzystując metodę wywiadu osobistego. Efektem analiz jest określenie modelu postaw seniorów wobec innowacji oraz zbudowanie modelu zakupu i akceptacji przez seniorów innowacji produktowych na rynku FMCG. Dodatkowo zaproponowano segmentację konsumentów seniorów według kryterium zdefiniowanej innowacyjności konsumenckiej, która pozwoliła na wyodrębnienie pięciu typów: niechętnych konserwatywnych, zorientowanych tradycjonalistów, aspirujących wycofanych, nieświadomych praktycznych oraz racjonalnych innowatorów. Zgromadzony materiał teoretyczno-empiryczny może znaleźć zastosowanie w procesie zarządzania portfelem produktów zarówno na etapie inicjowania i wprowadzania innowacji produktowych na rynek, jak i na etapie modyfikacji produktów już istniejących w celu uzyskania akceptacji konsumentów seniorów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Celem przygotowanego podręcznika jest zaprezentowanie najważniejszych zasad oraz technik marketingowych służących zwiększaniu skuteczności działania przedsiębiorstwa na rynku. Przesądziło to o treści podręcznika, w którym definiowane koncepcje, strategie oraz trendy zostały zilustrowane wieloma przykładami praktycznymi. Ich zadaniem jest ułatwienie rozumienia zasad marketingu, a zarazem pobudzenie do kreowania własnych rozwiązań. W naszym przekonaniu zawarte w podręczniku treści mogą być użyteczne zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych, także technicznych, humanistycznych i artystycznych, jak i dla osób działających w praktyce, czyli pracowników przedsiębiorstw oraz instytucji. Rozdział pierwszy prezentuje istotę oraz genezę marketingu, a także marketing jako koncepcję zarządzania przedsiębiorstwem, wskazując również na kierunki rozwoju. W rozdziale drugim przedstawiono odrębności marketingu w odniesieniu do podstawowych rynków, a mianowicie rynku dóbr konsumpcyjnych, rynku instytucjonalnego, sektora usług i organizacji non profit. Rozdział trzeci zawiera rozważania na temat procesu tworzenia i wdrażania strategii marketingowych, jest wzbogacony klasyfikacją i oceną różnych typów strategii. Kontynuacja tej problematyki, odniesiona do strategii konkurowania oraz budowania przewagi konkurencyjnej z uwzględnieniem modelu M. Portera, stanowi treść rozdziału czwartego. Istotą marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem jest wiedza na temat zachowań konsumentów oraz segmentów rynkowych. W rozdziale piątym scharakteryzowano zachowania konsumentów, omówiono proces decyzyjny na różnych rynkach, krytycznie opisano trendy zachowań konsumentów, a także odwołano się do ekonomii behawioralnej i wyników badań neuromarketingowych. W rozdziale szóstym przedstawiono istotę oraz kryteria segmentacji, a także ich znaczenie w pozycjonowaniu produktów i marek. Rozdział siódmy poświęcono omówieniu metod badania potrzeb oraz zachowań konsumentów. Wiedząc, że konsumenci są w centrum zainteresowania marketingowego przedsiębiorstwa, przybliżono sposoby pozyskiwania informacji oraz metody badań ilościowych i jakościowych. W rozdziale ósmym zaprezentowano zagadnienia związane z produktem, cyklem jego życia, zarządzaniem portfelem produktów, zadaniami menedżera produktu, strategią wprowadzania nowego produktu na rynek oraz strategią opakowania. Rozdział dziewiąty skupia uwagę Czytelnika na sposobach budowania pozycji marki oraz zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa. W rozdziale dziesiątym opisano strategie cenowe, wskazując na znaczenie wartości w procesie budowania oferty przedsiębiorstwa. Kolejny, jedenasty rozdział zawiera rozważania na temat zarządzania dystrybucją. Obok treści związanych ze strategią dystrybucji pokazano trendy, które są obserwowane w tym obszarze. Rozdziały dwunasty i trzynasty przedstawiają sposoby i formy komunikacji. W pierwszym z nich skoncentrowano się na wyjaśnieniu form i narzędzi komunikacji masowej, a w drugim przedstawiono sposoby komunikacji bezpośredniej. Podstawą działań operacyjnych przedsiębiorstwa jest z reguły plan marketingowy. Rozdział czternasty zawiera omówienie procedury, etapów oraz struktury planu marketingowego w przedsiębiorstwie. W rozdziale końcowym, piętnastym, wskazano na istotę i znaczenie kontroli działalności marketingowej ze szczególnym uwzględnieniem pomiaru wyników i audytu marketingowego oraz organizacyjnych aspektów kontroli marketingu. Wychodząc z założenia, że przygotowany podręcznik ma służyć zdobywaniu wiedzy z zakresu marketingu oraz umiejętności jej praktycznego wykorzystania, na końcu każdego z rozdziałów zawarto pytania oraz zadania do samodzielnego rozwiązania. Duża część proponowanych zadań może być wykonywana w zespołach, co ma służyć zdobywaniu kwalifikacji w zakresie pracy grupowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Monografia stanowi próbę syntezy koncepcji pomiaru i określenia zmian efektywności przedsiębiorstw mięsnych w Polsce w latach 2010-2017. Badania dotyczyły ubojni, zakładów mięsnych, zakładów drobiarskich oraz przedsiębiorstw handlowo-usługowych w obrocie mięsem i wyrobami z mięsa. Celem głównym pracy było określenie na płaszczyźnie teoriopoznawczej, empirycznej oraz utylitarnej poziomu i zmian efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw mięsnych w Polsce w latach 2010-2017. Dane finansowe pochodziły z bazy danych EMIS Intelligence/Professional i posłużyły do wyznaczenia zmian efektywności finansowej w latach 2010-2016 oraz efektywności technicznej w latach 2012-2015 dla 695 przedsiębiorstw mięsnych. Drugi pierwotny materiał badawczy, otrzymany z kwestionariuszy ankiet przeprowadzonych w 100 przedsiębiorstwach mięsnych w Polsce w 2017 roku, posłużył do wyznaczenia zmian efektywności środowiskowej i wybranych aspektów efektywności organizacyjnej w latach 2010-2017. Z przeprowadzonej oceny efektywności ekonomicznej przedsiębiorstw wynika, że statystycznie istotne znaczenie dla wzrostu efektywności finansowej wykazują wskaźnik rentowności aktywów (ROA), wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE) oraz wskaźnik sprawności obrotu zapasami (SOZ). Największe znaczenie dla wzrostu efektywności technicznej mają aktywa ogółem, kapitał własny oraz wielkość zapasów. Największą rolę we wzroście efektywności organizacyjnej odgrywają profil prowadzonej działalności, zawieranie długookresowych umów, prowadzenie wymiany handlowej ze stałymi kontrahentami. Największe znaczenie dla wzrostu efektywności środowiskowej mają natomiast zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, redukcja zużycia wody do produkcji, a także zmniejszenie ilości ścieków i odpadów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Celem rozprawy jest ocena przydatności podatku od wartości dodanej, jako formy opodatkowania konsumpcji, do realizacji funkcji fiskalnych i pozafiskalnych oraz ustalenie, jak przerzucalność tego podatku wpływa na te funkcje. Celem części empirycznej jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, na kogo, w jakim zakresie i w którym momencie przerzucany jest ciężar podatku od towarów i usług. W rozprawie analizowane są trzy kierunki przerzucalności – na konsumentów, pracowników i dawców kapitału. Problem przerzucalności jest niezwykle aktualny i złożony, wymaga uwzględnienia międzydyscyplinarnych obszarów wiedzy. Autor porusza się po nich z łatwością, przystępnie przedstawiając je czytelnikowi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
W książce poruszono problematykę podejmowania decyzji ekonomicznych w warunkach niepewności. Pokazano, jak różnie można definiować i modelować niepewność. Przedstawiono też liczne definicje pojęć z nią związanych, tj. ryzyka i prawdopodobieństwa. Praca traktuje o grach z naturą opartych na planowaniu scenariuszowym. Pozwala ono ukazać problem decyzyjny w postaci jednej bądź wielu macierzy wypłat zawierających informacje o potencjalnych scenariuszach, możliwych wariantach decyzyjnych i przewidywanych wynikach. W rozprawie dokonano krytycznej analizy istniejących reguł decyzyjnych (możliwość uzyskiwania nielogicznych rozwiązań i bezużytecznych rankingów, niewłaściwe uwzględnienie preferencji decydenta) i zaprezentowano nowe jedno- i wielokryterialne procedury dla decydentów zarówno pasywnych, jak i aktywnych. Rozpatrywano jedynie takie sytuacje, w których podmiot decyzyjny, z uwagi na duży stopień nowości rozwiązywanego problemu i jednokrotną realizację samej decyzji, nie jest w stanie bądź nie zamierza szacować prawdopodobieństwa wystąpienia poszczególnych stanów natury. Przy formułowaniu nowych reguł i modyfikowaniu istniejących metod zadbano przede wszystkim o to, by generowane przez nie rekomendacje odzwierciedlały preferencje decydenta wyrażone między innymi za pomocą współczynnika pesymizmu, wag przypisywanych kryteriom oceny, punktu referencyjnego, użyteczności wypłat i dopuszczalnych odchyleń wypłat od wartości skrajnych. Zaletą proponowanych podejść jest to, iż uwzględniają one strukturę macierzy wypłat (tj. pozycję danej wypłaty na tle pozostałych realizacji wybranego kryterium w obrębie konkretnej decyzji bądź konkretnego scenariusza), asymetryczność wypłat i zróżnicowanie rozstępów wypłat. Autorskie reguły decyzyjne zostały zilustrowane wybranymi zagadnieniami ekonomicznymi (ocena efektywności i rentowności projektów inwestycyjnych, zagadnienie gazeciarza, optymalizacja czasowo-zasobowa projektu, konstrukcja portfela papierów wartościowych).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Autor przeprowadził badania dotyczące zachowań nabywców w przestrzeni wewnątrzsklepowej. Miały one charakter pomiarów fizjologicznych, których przydatność w wyjaśnianiu oddziaływania różnych elementów przestrzeni wewnątrzsklepowej na zachowania nabywców miała zostać określona. Walorem pracy prezentującej wyniki i wnioski z tych badań jest nowatorskie łączenie dorobku ekonomii behawioralnej, psychologii oraz fizjologii. Książka zainteresuje każdego badacza problemu i każdego bywalca przestrzeni wewnątrzsklepowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Zdecydowana większość badań dowodzi, że pracujący są szczęśliwsi niż bezrobotni. Niemniej różnice w poziomie satysfakcji między tymi dwoma grupami są w niektórych krajach bardzo duże, a w innych nieznaczne. Głównym celem książki jest ustalenie, jakie czynniki na poziomie makro tłumaczą międzynarodowe zróżnicowanie pod względem siły związku praca‒zadowolenie z życia. W szczególności analizowany jest wpływ polityki zatrudnienia i rynku pracy, systemu edukacji, czynników ekonomicznych i kulturowych. Badanie koncentruje się na osobach młodych, ponieważ jest to grupa szczególnie narażona na ryzyko bezrobocia i niepewności zatrudnienia, a rozczarowania związane z niespełnionymi aspiracjami zawodowymi uznaje się za istotną przyczynę spadku zadowolenia z życia podczas wchodzenia w dorosłość. W analizie wykorzystano dane z 27 europejskich krajów, pochodzące z Europejskiego Sondażu Społecznego (European Social Survey) oraz międzynarodowych badań porównawczych prowadzonych przez OECD, Eurostat, Międzynarodową Organizację Pracy i Bank Światowy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Celem studiów literaturowych i badań eksperymentalnych, których efektem jest prezentowana książka, była ocena przydatności i możliwości wykorzystania produktów ubocznych przetwórstwa owoców jagodowych jako źródła substancji o korzystnym działaniu żywieniowym w opracowaniu koncepcji innowacyjnego wyrobu ciastkarskiego o podwyższonej wartości żywieniowej. Tego rodzaju badania mogą wzbudzać duże zainteresowanie ze względu na potencjalny korzystny wpływ biologicznie aktywnych substancji na stan zdrowia konsumentów oraz obniżenie ryzyka powstawania niektórych chorób, zwłaszcza nowotworów i chorób układu krążenia. Również postawy i zachowania żywieniowe konsumentów, rozwój rynku innowacji produktowych, możliwość redukcji obciążeń środowiska oraz pełniejsze wykorzystanie surowców stanowią istotne przesłanki do podjęcia takich badań. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że konsumenci są zainteresowani żywnością o cechach prozdrowotnych w segmencie wyrobów cukierniczych suchych. Produkty uboczne przetwórstwa czarnych porzeczek i malin stanowią cenny surowiec bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, substancje o właściwościach przeciwutleniających, błonnik pokarmowy, białka o korzystnym żywieniowo składzie aminokwasowym, sterole. Opracowany innowacyjny produkt z pestkami malin charakteryzował się wysokim i korzystnym żywieniowo składem frakcyjnym błonnika pokarmowego, uprawniającym do zastosowania oświadczenia żywieniowego: „produkt o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego”. Ponadto wyrób cechował się dodatkowymi właściwościami żywieniowymi, m.in. wysoką aktywnością przeciwutleniającą oraz wysoką zawartością związków fenolowych. Eksperymentalne wyroby ciastkarskie z pestkami malin, produktem ubocznym przetwórstwa owoców jagodowych, mogą stanowić ciekawą, innowacyjną propozycję w segmencie żywności funkcjonalnej z punktu widzenia wartości odżywczych i potencjalnych właściwości prozdrowotnych. Wielokierunkowa ocena projektowanych produktów potwierdziła zasadność aplikacji produktów ubocznych w wyrobach ciastkarskich w celu kształtowania ich dodatkowych cech żywieniowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Rachunkowość podlega nieustannym procesom ewolucyjnym. Od lat jej rozwój jest stymulowany przez rozwój gospodarczy, a także rozwój społeczny i środowiskowy. W ostatnich dekadach proces ewolucji rachunkowości nabrał większego tempa, na co wpłynęła w szczególności koncepcja rozwoju zrównoważonego. Szybkość zmian działań praktycznych i badań naukowych w zakresie rozwoju zrównoważonego nie pozwoliła dotychczas na jednoznaczne wskazanie roli rachunkowości w tym obszarze. Przeprowadzone w niniejszej rozprawie rozważania wypełniają lukę badawczą dotyczącą wykorzystania rachunkowości przedsiębiorstwa na potrzeby rozrachunku przedsiębiorstwa z tytułu jego ekonomicznej, społecznej i środowiskowej odpowiedzialności. Autorka analizuje przesłanki rozwoju rachunkowości na potrzeby sprawozdawczości z dokonań przedsiębiorstwa zrównoważonego oraz zarządzania nim w świetle teorii pozytywnych i normatywnych, a następnie podejmuje próbę konceptualizacji rachunkowości zrównoważonej. W konstruowaniu ram koncepcyjnych autorka przyjmuje założenie, iż rachunkowość zrównoważona może niezmiennie stanowić bazę normatywną, odwzorowującą społeczno-ekonomiczne zjawiska gospodarcze z uwzględnieniem ochrony środowiska, oddziaływania społecznego i etycznych zasad komunikowania informacji. Ramy koncepcyjne ukazują sposób integrowania rachunkowości zrównoważonej ze stosowanym przez przedsiębiorstwo systemem rachunkowości finansowej i zarządczej organizacji w celu generowania informacji finansowych i niefinansowych o stopniu realizacji zasad rozwoju zrównoważonego. Ramy koncepcyjne kreują także rolę rachunkowości zrównoważonej w kształtowaniu społecznych relacji z interesariuszami przedsiębiorstwa. Poprzez właściwe ukierunkowywanie instytucjonalizacji praw i obowiązków kluczowych interesariuszy organizacji, a także sankcjonowanie norm i wartości moralnych w komunikowaniu dokonań, wspierają faktyczną legitymizację działalności związanej z realizacją zasad rozwoju zrównoważonego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2020
Forma i typ
ISBN:
Książka ma charakter teoretyczno-empiryczny i trzy główne cele. Pierwszy z nich to wyjaśnienie i systematyzacja pojęć związanych z zaufaniem w relacjach business-to-business (B2B). W warstwie metodycznej celem było rozwinięcie metody pomiaru zaufania w ujęciu dynamicznym oraz konceptualizacja i operacjonalizacja kluczowych pojęć. Jako trzeci (poznawczy) cel wybrano określenie charakteru zmian zaufania z uwzględnieniem perspektywy nabywcy i dostawcy oraz identyfikację wpływu dynamiki zaufania na funkcjonowanie relacji business-to-business i osiąganych efektów. Część teoretyczna powstała na podstawie krytycznego, pogłębionego i interdyscyplinarnego przeglądu literatury. Większość materiału źródłowego stanowiły artykuły publikowane w anglojęzycznych czasopismach naukowych. Na potrzeby monografii zaprojektowano i przeprowadzono badania z wykorzystaniem zróżnicowanych metod badawczych: eseju, indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz kontekstowo osadzonych w środowisku projektowym badań ankietowych (CATI). Oryginalny wkład monografii do badań nad zaufaniem można szczególnie odnieść do pogłębionego rozpoznania zmienności zaufania w czasie w relacjach B2B, zwłaszcza w kontekście relacji budowanych wokół projektów, jako obszaru zarządzania. Dowiedziono, że w badaniach nad zaufaniem istotne jest uwzględnienie czasu i etapu cyklu życia relacji. Ważne teoretycznie, a także praktycznie jest dowiedzenie poprzez badania empiryczne wpływu zmienności zaufania na efekty ekonomiczne i pozaekonomiczne relacji biznesowych, a jednocześnie powiązanie zmienności zaufania z innymi mechanizmami budującymi relacje B2B. Ujęcie zaufania w monografii wpisuje się w nurt relacyjnego badania zaufania jako jednego ze zjawisk pozostających w zainteresowaniu nauk społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2019
Forma i typ
ISBN:
Książka prezentuje nową ekonomię gospodarstwa domowego przez analizę alokacji czasu z użyciem narządzi statystycznych. Autor przeprowadził badania, których głównym celem było wyjaśnienie sposobów alokacji łącznego zasobu czasu w polskich gospodarstwach domowych w procesie maksymalizowania użyteczności z konsumpcji. Chcąc zidentyfikować czynniki, które determinują alokację czasu, odwołano się do cech społeczno-demograficznych i ekonomicznych osób i gospodarstw domowych, szczególnie zwrócono uwagę na sposoby gospodarowania czasem w zależności od płci.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2019
Forma i typ
ISBN:
Książka podejmuje zagadnienie współczesnego downsizingu. Opiera się na założeniu, że zmiany w gospodarce wpłynęły na ewolucję downsizingu, a to wygenerowało potrzebę redefinicji pojęcia i roli tego procesu oraz określenia nowego modelu wykorzystania go w przedsiębiorstwie. Kompleksowość zagadnienia i wykazana szerokość jego znaczenia wymusiły postawienie pytania o przebieg procesu podjęcia decyzji o downsizingu i jej realizacji, w tym o definicję jego skali, efektów i uwarunkowań stosowania. Głównym efektem pracy jest sformułowanie koncepcyjnego modelu przedstawiającego podejmowanie decyzji o downsizingu i jej realizacji. W książce dokonano redefinicji i systematyki współczesnego procesu downsizingu oraz umiejscowiono go wśród innych metod i narzędzi zarządzania. W sferze poznawczej określono skalę występowania downsizingu w Polsce i efekty jego wdrażania, rozpoznając również czynniki i uwarunkowania wpływające na jego realizację. Ważnym efektem aplikacyjnym była identyfikacja i uporządkowanie narzędzi stosowanych w procesie realizacji downsizingu oraz barier i zagrożeń w ich stosowaniu, a także zdefiniowanie pojęcia potencjału downsizingowego. Istotnym wkładem autora w badania nad współczesnym downsizingiem jest wyciągnięcie wniosków zarówno z badań danych finansowych, jak i badań jakościowych, czego efektem jest rekomendacja polimetodycznego podejścia do procesu poznania downsizingu, a także wskazanie kierunków przyszłych badań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2019
Forma i typ
ISBN:
Celem książki było przedstawienie kształtowania się kondycji polskiej gospodarki w okresie 2008-2013 (obejmującym zarówno okres kryzysu, jak i względnego spokoju) i zweryfikowanie, w jakim stopniu dynamika cen kontraktów sCDS wystawianych na polski dług rządowy była zgodna ze zmianami sytuacji gospodarczej i finansowej kraju. Stwierdzenie, że skok cen w początkowym okresie kryzysu nie wynikał z załamania sytuacji wewnętrznej Polski, nie jest zaskoczeniem. Był on wynikiem wzrostu globalnej awersji do ryzyka, niebezpieczeństwa pojawienia się paniki na rynku czy też zarażania kryzysem. Pośrednio taka sytuacja mogłaby wpłynąć również na kondycję polskiej gospodarki, a więc do pewnego stopnia wzrost cen kontraktów mógłby być uzasadniony. W związku z tym można zadać kolejne pytanie: jaki konkretnie rodzaj ryzyka odzwierciedlają ceny polskich kontraktów sCDS? Tezą badania było stwierdzenie, że ceny kontraktów mogą odzwierciedlać nie tyle ryzyko suwerenne, co szerzej rozumiane ogólne ryzyko kraju. Jeśli ceny kontraktów sCDS miałyby odzwierciedlać jedynie ryzyko suwerenne, byłyby bardzo silnie powiązane ze zmianami stóp procentowych, a jedynie w niewielkim stopniu z innymi zmiennymi lokalnymi czy makroekonomicznymi. Rozdział pierwszy poświęcono dyskusji na temat ryzyka suwerennego i ryzyka kraju. W rozdziale drugim przedstawiono kształtowanie się sytuacji gospodarczej w kraju w latach 2008-2013 (wielkości makroekonomiczne, stan finansów publicznych, zadłużenie Skarbu Państwa i sytuacja na rynku międzybankowym [kryzys zaufania]). Rozdział trzeci dotyczy kontraktów sCDS – omówiono ich historię, konstrukcję, regulacje obrotu, wyjaśniono, czym jest premia, zdarzenie kredytowe, opisano mikrostrukturę rynku, przedstawiono pokrótce bazy danych, z których można pobrać notowania kontraktów. Omówiono też kontrowersje związane z kontraktami sCDS. W rozdziale czwartym autorka zajęła się problemem adekwatności wyceny ryzyka kraju przez kontrakty sCDS do faktycznej sytuacji gospodarczej kraju. Przedstawiono badanie długookresowych zależności między cenami kontraktów sCDS oraz podstawowymi wielkościami makroekonomicznymi w Polsce. Rozdział piąty zawiera odniesienie do popularnego w badaniach finansowych problemu: czy ceny instrumentów finansowych reagują na zmiany poziomu wielkości makroekonomicznych, czy na samo pojawienie się ogłoszenia. Zbadano zatem reakcję cen kontraktów sCDS na publikację najważniejszych ogłoszeń makroekonomicznych: o PKB, PKB per capita dla regionów oraz o inflacji. Rozdział szósty koncentruje się na ryzyku zmiany stóp procentowych i jego wpływie na ceny kontraktów sCDS. W siódmym rozszerzono zbiór zmiennych lokalnych o indeksy giełdowe (wskaźnik ryzyka kraju) i kursy walutowe (wskaźniki ryzyka suwerennego). Sytuacja na lokalnych rynkach finansowych i kondycja gospodarcza kraju są bowiem ze sobą silnie powiązane, a zmiany na rynkach finansowych mogą wyprzedzać zmiany koniunktury. Celem tego rozdziału było zbadanie zależności zachodzących między cenami kontraktów sCDS a zmianami kondycji innych sektorów rynku finansowego. Ostatni, ósmy rozdział to przyczynek do dyskusji o kryzysogennej roli kontraktów sCDS. Konstrukcja kontraktu „od zawsze” budziła wątpliwości wśród niektórych analityków finansowych, ze względu na ich konstrukcję przypominającą rodzaj zakładu o bankructwo podmiotu referencyjnego. W związku z tym – oraz w obliczu problemów Grecji – na rynku europejskim wprowadzona została regulacja zakazująca nabywania kontraktów przez podmioty nieposiadające obligacji referencyjnej. Zakaz ten doprowadził do zmniejszenia zmienności na rynku kontraktów, ale też do drastycznego spadku płynności. Autorka pokazała, że w przypadku polskiego rynku finansowego siła zależności między poszczególnymi jego sektorami a sektorem sCDS zmalała po roku 2012, kiedy wprowadzono zakaz handlu tzw. nagimi sCDS-ami. Spełniły się więc pesymistyczne przepowiednie analityków finansowych o tym, że taka regulacja doprowadzi m.in. do tego, że ceny kontraktów sCDS przestaną być wiarygodnym i użytecznym wskaźnikiem ryzyka suwerennego kraju. Wniosek ten wydaje się poprawny w przypadku uczestników rynku finansowego. Sytuacja zmienia się natomiast, jeśli weźmiemy pod uwagę inwestorów długoterminowych. Badanie przeprowadzone na podstawie wskaźników nastrojów inwestorów (ogólnego, w przemyśle i na rynku finansowym i ubezpieczeniowym), które konstruowane są z częstotliwością miesięczną na podstawie danych ankietowych, sugeruje, że zmiany nastrojów gospodarczych nadal są powiązane ze zmianami cen kontraktów sCDS. Może to sugerować, że uczestnicy rynku obserwują zmieniające się ceny kontraktów albo inne wskaźniki, z którymi ceny kontraktów są powiązane. Niezależnie od tego, która z powyższych tez jest prawdziwa, możemy stwierdzić, że ceny kontraktów sCDS w Polsce nadal powiązane są z koniunkturą na rynku krajowym – mimo iż przestały być cenotwórczym czynnikiem na krajowym rynku finansowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej