Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(253)
Katalog Główny
(71)
Forma i typ
E-booki
(253)
Książki
(71)
Publikacje naukowe
(18)
Publikacje dydaktyczne
(12)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Dostępność
tylko na miejscu
(58)
dostępne
(45)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(38)
Filia nr 7
(4)
Filia nr 3
(2)
Filia nr 5
(1)
Czytelnia dla Dorosłych
(58)
Czytelnia Regionalna
(1)
Autor
Wojtaszczyk Konstanty Adam
(10)
Giaro Tomasz
(8)
Fijałkowski Adam
(7)
Nowak Alojzy Z
(7)
Chymkowski Roman
(6)
Oniszczenko Włodzimierz
(6)
Molisak Alina
(5)
Nijakowski Lech M
(5)
Kamińska Janina
(4)
Mytnik Irena
(4)
Pawlak Nina
(4)
Sokołowicz Małgorzata
(4)
Wierzejska Jagoda
(4)
Wójcik Tomasz
(4)
Świtek Gabriela
(4)
Gawlikowski Michał
(3)
Gmurzyńska Ewa
(3)
Godlewski Grzegorz (1955- )
(3)
Hoffmann-Piotrowska Ewa
(3)
Iwona Zych
(3)
Lesińska Magdalena
(3)
Lin Justin Yifu
(3)
Pisarczyk Łukasz
(3)
Przanowska Małgorzata
(3)
Sarnecka Zuzanna
(3)
Skowron Zbigniew
(3)
Sobol Walentyna
(3)
Szelągowska Grażyna
(3)
Szymański Wojciech
(3)
Bokus Barbara
(2)
Cetera-Włodarczyk Anna
(2)
Czerny Mirosława
(2)
Czerwińska Teresa
(2)
Karpowicz Agnieszka
(2)
Kosim Alicja
(2)
Kosowska Ewa
(2)
Kowalczuk Urszula
(2)
Koźbiał Jan
(2)
Krekora-Zając Dorota
(2)
Makuch Damian Włodzimierz
(2)
Mencwel Andrzej (1940- )
(2)
Mendoza Ciro Alfonso Serna
(2)
Niewiadomski Adam
(2)
Okólski Marek (1944- )
(2)
Rejman Zofia
(2)
Rylski Piotr
(2)
Sosnowska Danuta
(2)
Szczucki Krzysztof
(2)
Ulanowska Agata
(2)
Waszakowa Krystyna
(2)
Weitz Karol
(2)
Weseliński Andrzej
(2)
Wróblewski Andrzej Kajetan
(2)
Zatorska Izabella
(2)
Zhanaev Ayur
(2)
Ziółkowski Mariusz
(2)
Zubik Marek
(2)
Łajtar Adam
(2)
Łaziński Marek
(2)
Żelazowski Jerzy
(2)
Angelus Silesius (1624-1677)
(1)
Appel Włodzimierz (1951- )
(1)
Bach-Golecka Dobrochna
(1)
Baraniewski Waldemar
(1)
Bańkowski Piotr
(1)
Behr Valentin
(1)
Beltrán-Cejudo Gerardo
(1)
Białas Karolina
(1)
Białostocki Jan (1921-1988)
(1)
Bieleń Stanisław
(1)
Biskup Marian
(1)
Blaise Marie
(1)
Blandzi Seweryn
(1)
Boccaccio Giovanni (1313-1375)
(1)
Bodnar Marek
(1)
Bohdanowicz Zbigniew
(1)
Borchmann Łukasz
(1)
Borówka Dominika
(1)
Branicki Andrzej
(1)
Bravo Benedetto (1931- )
(1)
Bruni Leonardo Aretino (1369-1444). Żywot Arystotelesa
(1)
Bruni Leonardo Aretino (1369-1444). Żywot Cycerona
(1)
Brzeziński Wojciech
(1)
Brzozowski Adam
(1)
Bucholc Marta
(1)
Budziszewska Magdalena
(1)
Błaszkiewicz Bartłomiej
(1)
Cetera Anna (1970- )
(1)
Chirico Giorgio de (1888-1978)
(1)
Chojnacka-Kuraś Marta
(1)
Chopin Fryderyk (1810-1849)
(1)
Chorowiczowa Anna (1895-1943)
(1)
Chołuj Bożena
(1)
Ciechanowski Jan Stanisław
(1)
Cieślik Andrzej
(1)
Ciżkowicz Barbara
(1)
Cofta-Broniewska Aleksandra (1926-2013)
(1)
Dahlhaus Carl (1928-1989)
(1)
Darecki Marcin
(1)
Doliński Wojciech
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(101)
2010 - 2019
(153)
2000 - 2009
(50)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(10)
1901-2000
(2)
1945-1989
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(310)
Język
polski
(257)
angielski
(51)
niemiecki
(2)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(12)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Literatura angielska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Temat
Historia
(3)
Język polski
(3)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
Pismo
(2)
Psychologia rozwojowa
(2)
Szczęście
(2)
Unia Europejska
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Armia Krajowa
(1)
Astronomia
(1)
Bezrobocie
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Bogusławski, Wojciech (1757-1829)
(1)
Buczkowski, Leopold (1905-1989)
(1)
Budżety rodzinne
(1)
Bursztyn
(1)
Chemia organiczna
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Cierpienie
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Czytelnictwo
(1)
Demokracja
(1)
Dorosłość
(1)
Dwory
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Ekologia
(1)
Emigracja zarobkowa
(1)
Erotyzm
(1)
Ewolucja
(1)
Film
(1)
Filozofia
(1)
Filozofia kultury
(1)
Gospodarstwo domowe
(1)
Grupy nacisku
(1)
Gulak-Artemovs'kij, Petro Petrovič (1790-1865)
(1)
Hellenizm
(1)
Hemingway, Ernest (1899-1961)
(1)
Herbarz
(1)
Hipertekst i hipermedia
(1)
Historia sztuki
(1)
Homoseksualizm
(1)
Inwestycje zagraniczne
(1)
Jeż, Teodor Tomasz (1824-1915)
(1)
Język czeski
(1)
Język japoński
(1)
Językoznawstwo kognitywne
(1)
Kobieta
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Korczak, Janusz (1878?-1942)
(1)
Kostomarow, Mykoła (1817-1885)
(1)
Koszty transakcyjne
(1)
Kraje muzułmańskie
(1)
Kultura
(1)
Kultura klasyczna
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura polska
(1)
Lutosławski, Witold (1913-1994)
(1)
Lęk
(1)
Matematyka
(1)
Medycyna
(1)
Mezolit
(1)
Migracje
(1)
Mikrobiologia
(1)
Mitologia
(1)
Mitologia słowiańska
(1)
Murzyni
(1)
Muzyka
(1)
Muzyka europejska
(1)
Muzyka polska
(1)
Neolit
(1)
Niemcewicz, Julian Ursyn (1758-1841)
(1)
Odmienność kulturowa
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Pianiści polscy
(1)
Piecza zastępcza
(1)
Polacy
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Polska
(1)
Populizm (politol.)
(1)
Postawy
(1)
Poznanie
(1)
Prace dyplomowe
(1)
Przedsiębiorstwo wielonarodowe
(1)
Przybyszewski, Stanisław (1868-1927)
(1)
Przyroda
(1)
Psychologia
(1)
Psychologia dziecka
(1)
Psychologia rodziny
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Psychoterapia
(1)
Reakcje chemiczne
(1)
Regionalizacja gospodarcza
(1)
Rehabilitacja medyczna
(1)
Rodzina zastępcza
(1)
Romantyzm
(1)
Rzeczownik polski
(1)
Samodzielność
(1)
Samopostrzeganie
(1)
Shakespeare, William (1564-1616)
(1)
Temat: dzieło
Konfederaci barscy
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
2001-
(5)
1801-1900
(4)
1901-
(3)
1989-
(3)
1701-
(2)
1801-
(2)
1945-
(2)
1401-
(1)
1501-1600
(1)
1601-
(1)
1601-1700
(1)
1918-
(1)
1989-2000
(1)
2001-0
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Starożytna Grecja
(2)
Hiszpania
(1)
Kujawy
(1)
Rosja
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(25)
Podręcznik
(12)
Literatura polska
(3)
Materiały konferencyjne
(3)
Opracowanie
(3)
Biografia
(1)
Dramat angielski
(1)
Dramat romantyczny
(1)
Encyklopedia
(1)
Esej
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Listy polskie
(1)
Literatura
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Literatury europejskie
(1)
Malarstwo europejskie
(1)
Monografia
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Pieśń religijna
(1)
Poezja niemiecka
(1)
Proza amerykańska
(1)
Raport z badań
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(5)
Literaturoznawstwo
(4)
Psychologia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Archeologia
(1)
Biologia
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Religia i duchowość
(1)
324 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Pierwszy numer otwiera wstęp autorstwa prof. dr. hab. Jana Kieniewicza, przewodniczącego Rady Naukowej rocznika, który opisuje genezę powstania czasopisma oraz jego cele. Dział poświęcony studiom zawiera cztery artykuły, traktujące o historii Hiszpanii i Portugalii od epoki nowożytnej do XIX wieku. W kolejnej części przedstawiono dossier I Spotkań Polsko-Hiszpańskich, międzynarodowej konferencji naukowej na temat Polski i Hiszpanii w Europie w wieku XIX, organizowanej od 2018 roku przez Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego oraz Ambasadę Hiszpanii w Polsce. W dziale dokumentów, źródeł i wspomnień zaprezentowano edycję listów hiszpańskiej pisarki i poetki Sofíi Casanovy, przechowywanych w Archiwum Głównym Akt Dawnych w Warszawie, oraz wspomnienia urzędnika hiszpańskiego Ministerstwa Rolnictwa z pobytu w Polsce w 1978 roku. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** The first issue opens with an introduction by prof. dr hab. Jan Kieniewicz, Chairman of the Scientific Committee of the Yearbook, who describes the origins of the journal and its aims. The studies section contains four articles treating the history of Spain and Portugal from the modern era to the 19th century. The following section presents the dossier of the 1st Polish-Spanish Meetings, an international academic conference on Poland and Spain in Europe in the 19th century, organised by the 'Artes Liberales' Faculty of the University of Warsaw and the Spanish Embassy in Poland since 2018. The documents, sources and memoirs section presents an edition of the letters of Spanish writer and poet Sofía Casanova, held in the Central Archives of Historical Records in Warsaw, and the memoirs of an official from the Spanish Ministry of Agriculture on a visit to Poland in 1978.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
System ochrony dzieci – po prostu pomyśl inaczej? Analiza krytyczna wybranych modeli Niniejsza publikacja zawiera kompleksową analizę struktury i historycznego rozwoju czterech prawnych systemów wsparcia rodziny i ochrony dzieci: czeskiego, słowackiego, polskiego i brytyjskiego (Anglia i Walia). Zwraca uwagę na to, w jaki sposób każdy z modeli rozumie dobro dziecka, zwłaszcza w kontekście jego ochrony, a także omawia pozycję rodziców w tym zakresie. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Zakres recenzowanej publikacji jest szeroki i bardzo wzbogaca ofertę monograficzną dotyczącą poruszanej tematyki. Niewiele jest prac, które podejmują wątki analizy poszczególnych krajowych systemów po to, by szukać idealnego modelu – rozwiązania instytucjonalnego służącego doskonaleniu rozwiązań z zakresu ochrony praw dziecka. (Z recenzji dr hab. Marty Daneckiej) W odniesieniu do interdyscyplinarnej refleksji nad szeroko rozumianą pracą socjalną nakierowaną na rozwiązywanie problemów dzieci, młodzieży i rodzin dysfunkcyjnych Child protection system… jest moim zdaniem na polskim rynku opracowaniem oryginalnym. Jego olbrzymią zaletą jest teoretyczno-badawczopraktyczna, a także prawna perspektywa zastosowana przez Autorów. Książka może zaistnieć w organizacjach międzynarodowych (takich jak np. Eurochild) oraz toczących się obecnie debatach dotyczących child protection i child care. (Z recenzji dr hab. Agnieszki Golczyńskiej-Grondas, prof. Uniwersytetu Łódzkiego) ********* This publication provides a useful insight into the structure and historical development of four family support and child protection frameworks: Czech, Slovakian, Polish and British (England and Wales). It looks at how each of the models understands child welfare, especially in the context of child protection and discusses the parents’ position therein. The book could inspire practitioners, researchers and policy makers to redefine child-focused practice and build systems where child welfare is considered paramount and is safeguarded throughout – first and foremost, well- -coordinated and targeted support of their families and, if that is not possible, thoroughly assessed and supported permanent out-of-family placements. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). The Chapter describing child protection proceedings in the Family Courts in England and Wales is essential reading for those wanting to know more about the evolution of the law, public inquiries following cases where protection was found wanting, and current practice, particularly in regard to fostering and adoption. Much light is shed on the elements of assessing risk and permanence planning. It’s suitable for those needing an overview, but also those wishing to explore the subject in depth. I highly recommend it. (Judge Arvil Calder,Immediate Past President of International Association of Youthand Family Judges and Magistrates) With its broad scope, the reviewed publication is an important contribution to the monographs devoted to the subject. There are not many works that focus on the analysis of individual national systems in order to find a perfect model – an institutional solution that could be used to improve the protection of children’s rights in practice. (Excerpt from the review by Marta Danecka, PhD) As regards interdisciplinary reflection on social work understood as providing solutions to problems of children, youths and dysfunctional families, Child Protection System – just think differently? Critical analysis of selected models is, in my opinion, a publication that is unique on the Polish market. Its vast advantages include the theoretical and practical research-based approach as well as the legal perspectives applied by the authors. The book may find its place in international organisations (such as Eurochild) and in on-going debates concerning child protection and child care. (Excerpt from the review by Agnieszka Golczyńska-Grondas, Professor of the University of Łódź) ********* Magdalena Szafranek (ORCID 0000-0002-4675-2385) – is a sociologist and lawyer working at the Institute of Applied Social Sciences at the University of Warsaw. Her research interests include child and family support in the local environment and changes in civil society. She is a member of the Management Board of the Family Judges Association in Poland and of the General Committee of the International Association of Family Judges and Justices of the Peace. She holds the position of editor-in-chief of the scientific journal "Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka" (Child Abused. Theory, Research, Practice), which is published by the Dajemy Dzieciom Siłę Foundation. Petr Fabián (ORCID 0000-0001-5144-9754) – studied philosophy, theology and special pedagogy. He prepared his doctoral thesis on the issue of introducing quality standards into the child protection system in the Czech Republic. He completed psychotherapeutic and supervisory training and led a therapeutic programme in a therapeutic community for children and young people abusing drugs (addictive substances). Fabián worked for 13 years as the director of an infant home, which he transformed into the Crisis Centre for Family and Child. He is a lecturer at the Silesian University in Opava, where he leads research projects concerning vulnerable children and families and social work with families. Another topic of interest to him professionally is social work with the elderly and the use of assistive technologies. At the same time, he works as a psychotherapist for non-governmental non-profit organisations. Currently, he is managing a new project, unique in the Czech Republic, called the Sluchátko therapeutic line, which aims to make systematic therapeutic help available. In some regions, it is used as a tool to support the deinstitutionalisation of psychiatric care. He publishes mainly on topics related to the family (vulnerable families and the needs of functional families), the e-Health system and paediatric patients. His most recent publication, "Možná to jde i jinak" (Maybe There’s a Different Way), published in 2021, presents a multidisciplinary approach to the theory and methods of social work. Albín Škoviera (ORCID 0000-0002-4534-5219) – graduated in special and therapeutic pedagogy at the Faculty of Arts at the Comenius University in Bratislava. He completed psychotherapeutic training focused on psychodynamics. For 18 years, he worked as a therapist and educator in special educational facilities, and from 1989, he was the director of the Children’s Diagnostic Institute in Bratislava for more than 12 years. Joanna Gorczowska – holds a Master’s degree in pedagogy, is a systemic practitioner and Gestalt psychotherapist. She has extensive experience of working in the child protection system in the UK as a social worker and, since 2012, as an independent social worker preparing systemic parenting assessments and special guardianship assessments for the UK family justice courts. She has worked with abused children, families at risk and foster families. She has published articles and presented papers at conferences in Poland highlighting good practices and solutions in the field of child protection. Currently, she also works as a psychotherapist. Her areas of interest include the impact of early childhood negative experiences on child development and functioning in adulthood and therapeutic support for people with traumatic experiences.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
This book provides university administrators, professors, and career specialists with a comprehensive introduction to the BE(A)ST (BE Aware Student) approach. The BE(A)ST approach aims at enhancing students’ awareness of personalized career development, fostering a connection between their professional identity, beliefs, and actions to support career awareness. With the BE(A)ST approach, we provide a solution to improve the alignment between the career and the life of our students. The Personalized Career Development (PCD) course based on the BE(A)ST approach and described in this book is the result of three research programs focused on the development of the method and on its adaptation, scientific validation, and dissemination. This book is a must-read for anyone who is serious about career planning, life design or teaching about these ideas. It includes an extremely well researched and authoritative review of all the major books, methods and tools available and advances the state-of-the-art. With suggested improvements and refinements. It also packages these tools into several different university-level workshop and course formats and provides the authors' experiences with delivering these programs to students across different disciplines, cultures and countries. (Steven A. Gedeon, BSc, MSc, MBA, Peng, PE, PhD, Associate Professor, Entrepreneurship and Strategy Department Ted Rogers School of Management, Toronto Metropolitan University (formerly Ryerson University), Canada) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Książka – przeznaczona dla kadry zarządzającej wyższych uczelni, nauczycieli akademickich i doradców zawodowych z uczelnianych biur karier – zawiera kompleksowe wprowadzenie do metodyki BE(A)ST (BE Aware Student). Metodyka ta ma na celu podniesienie świadomości studentów w zakresie spersonalizowanego rozwoju kariery oraz wzmocnienie związku między ich profilem zawodowym, własnymi przekonaniami a podejmowanymi działaniami wspierającymi świadomy wybór ścieżki rozwoju zawodowej. BE(A)ST jest zatem rozwiązaniem umożliwiającym dopasowanie kariery i życia osobistego studentów. Kurs Spersonalizowanego Rozwoju Kariery (Personalized Career Development – PCD) oparty na metodyce BE(A)ST i opisany w prezentowanej książce to wynik trzech programów badawczych skupionych na rozwoju metody oraz na jej adaptacji, naukowej walidacji i upowszechnieniu. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Nie na miejscu: ciała (nie)namacalne w kulturach mniejszościowych Półwyspu Iberyjskiego. Literatura, kino i sztuka Odnosząc się do kultur katalońskiej, galisyjskiej, baskijskiej oraz mirandyjskiej, autorzy tomu podejmują próbę zbadania, jak w literaturze, kinie i sztukach plastycznych tych kręgów kulturowych wygląda konceptualizacja inności, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki cielesności. Analizują sposoby, jakich kultury mniejszości używają przy konstruowaniu kategorii Innego i tworzeniu – w odniesieniu do tej kategorii – własnych tożsamości. Zastanawiają się nad tym, jak kultury dominujące (odpowiednio: hiszpańska i portugalska) wpisują inność w kultury mniejszości. Badają także wartości przypisywane Innemu i to, jak przejawiają się one poprzez ciało, z uwzględnieniem obu perspektyw. Wreszcie przyglądają się obszarom inności wpisanym w tożsamości katalońską, galisyjską, baskijską i mirandyjską, ich możliwym wariantom oraz wielowymiarowemu charakterowi. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Este volumen pretende investigar cómo la literatura, el cine y el arte catalán, gallego, vasco y mirandés conceptualizan, desde un enfoque corporal, la alteridad. Los artículos que en él se recogen estudian cómo se construye al Otro desde la perspectiva de las culturas minorizadas y cómo en referencia a este Otro se crean identidades propias. Por otra parte, también se reflexiona sobre cómo las culturas dominantes (la espanola y la portuguesa, respectivamente) inscriben la otredad en las culturas minorizadas. Asimismo, se examinan los valores que se atribuyen al Otro y cómo se manifiestan a través del cuerpo desde ambas perspectivas y qué áreas de alteridad se enmarcan en las identidades catalana, gallega, vasca y mirandesa, sus posibles variantes y su carácter pluridimensional. La publicación tiene la licencia Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Polonia (CC BY 3.0 PL) (licencia completa disponible en: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Out of place: (in)tangible bodies in the minority cultures of the Iberian Peninsula. Literature, Cinema and Art This volume aims to research how Catalan, Galician, Basque and Mirandese literature, cinema and art conceptualize alterity with a focus on the corporeal. The articles explore how the Other is constructed from the perspective of minority culture and how their own identities are created in reference to this Other. Furthermore, the authors reflect on how the dominant cultures (Spanish and Portuguese, respectively) inscribe otherness in minority cultures. They also examine the values attributed to the Other and how they manifested themselves through the body from both perspectives, they look at areas of alterity framed in the Catalan, Galician, Basque and Mirandese identities, their possible variants and their multidimensional character. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Mgr Magdalena Anna Gajewska (ORCID 0000-0001-7126-9179) - doktorantka w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Studiowała filologię iberyjską oraz etnologię i antropologię kulturową na UW. Jej zainteresowania skupiają się wokół reinterpretacji baskijskiego folkloru we współczesnym kinie. Mgr Aitor Arruza Zuazo (ORCID 0000-0003-3139-8042) - od 2001 roku pracownik Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie w Deusto, akredytowany przez Oficjalną Szkołę Języków Bilbao jako nauczyciel języka baskijskiego i hiszpańskiego. W 2019 roku podjął studia doktoranckie z tematyki polskiej antropologii i kultury Basków. Dr Ana Garrido González (ORCID 0000-0002-4978-8498) - od 2010 roku pracownik Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła filologię na Uniwersytecie w Santiago de Compostela. Jego badania koncentrują się wokół tematyki emigracji i wygnania w literaturze, teorii emocji, gender studies i krytyki feministycznej. Prezes AIEG i kierownik Ośrodka Studiów Galicyjskich na UW. W 2020 roku otrzymała nagrodę Xohana Torres Essay Award dla Da viúva de vivo a Muller navigator.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Europa Środkowa i pandemia COVID-19. Od transformacji antropologicznej do rekompozycji geopolitycznej Drugi tom serii PLURALITÉS EUROPÉENNES jest zwieńczeniem minigrantu 4EU+ „L'Europe Centrale face a la pandémie” (2020–2021). W publikacji przeanalizowano, jak ewoluowała sytuacja geopolityczna, społeczna i ekonomiczna w Europie Środkowej pod wpływem pandemii COVID-19. W piętnastu tekstach naukowcy z europejskich ośrodków badawczych – politolodzy, ekonomiści i socjolodzy – ukazują, w jaki sposób nauka zareagowała na kryzys pandemiczny, i komentują pojawienie się głębokiego zrozumienia tego nowego zjawiska. Monografia identyfikuje związane z pandemią problemy i wyzwania w regionie środkowoeuropejskim. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Le livre représente le deuxième volume de la série « PLURALITÉS EUROPÉENNES ». Il constitue l’aboutissement du projet Mini Grant 4EU+ « L’Europe centrale face à la pandémie » (2020-2021). Les contributions s’inscrivent dans la réflexion sur l’évolution de la pandémie de la COVID-19 sur la situation géopolitique, sociale, économique en Europe centrale. Quinze textes de chercheurs venant de divers centres de recherche européens (politologues, économistes, sociologues) montrent comment la science a réagi face à la crise pandémique et comment elle a permis d’analyser en profondeur ce phénomène nouveau. La monographie examine ainsi les problèmes et les défis liés à la pandémie en Europe centrale. Publication basée sur Creative Commons Attribution 3.0 PL (CC BY 3.0 FR) (modèle complet disponible sur: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/fr/legalcode). ****** Central Europe Facing COVID-19 Pandemic. From the Anthropological Transformation Towards the Geopolitical Recomposition The second volume of the PLURALITÉS EUROPÉENNES series is a collection of fifteen texts written by scientists from European research centres, who analyze changes which occured in Central Europe under the influence of COVID-19 pandemic in the geopolitical, social and economic situation and who show how science responded to the pandemic crisis. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 EN) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/legalcode). ********* Dr Kinga Torbicka (ORCID 0000-0002-6625-5060) – historyk, politolog, doktor nauk humanistycznych Université de la Sorbonne Nouvelle Paris 3. Badaczka Ośrodka Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich Uniwersytetu Warszawskiego. Analityczka francuskiego think tanku „Groupe d’études géopolitiques” przy ENS Paris. Badaczka stowarzyszona Instytutu Europa Varietas (Szwajcaria). Stypendystka rządu francuskiego. Kierowniczka grantu 4EU+ „L’Europe centrale face a la pandémie” (2020-2021). Jej zainteresowania badawcze dotyczą geopolityki, bezpieczeństwa w Europie, regionu Europy Środkowo-Wschodniej w strefie euroatlantyckiej ze szczególnym uwzględnieniem Grupy Wyszehradzkiej, Trójkąta Weimarskiego, Ukrainy oraz Rosji, a także polsko-francuskich stosunków politycznych po 1989 roku. --------- Doc. Kinga Torbicka (ORCID 0000-0002-6625-5060) – historienne, politiste, docteure en sciences humaines de l’Université Sorbonne Nouvelle Paris 3. Chercheuse au Centre de civilisation française et d’études francophones a l’Université de Varsovie. Chercheuse au Groupe d’études géopolitiques ENS Paris. Chercheuse associée a l’Institut Europa Varietas (Suisse). Les principaux domaines de recherche comprennent: la sécurité en Europe, la sécurité de l’Europe centrale et orientale dans la zone euro-atlantique, en particulier le Groupe de Visegrad, le triangle de Weimar, l’Ukraine et la Russie, les relations politiques entre la Pologne et la France depuis 1989. --------- PhD Kinga Torbicka (ORCID 0000-0002-6625-5060) – historian, political scientist, doctor of Humanities at Université de la Sorbonne Nouvelle Paris. 3. Researcher at the Center for French Culture and Francophone Studies of the University of Warsaw. Analyst at the French think tank "Groupe d'études géopolitiques" at ENS Paris. Associate researcher at the Europa Varietas Institute (Switzerland). French government scholarship holder. Manager of the 4EU + grant "L'Europe centrale face a la pandémie" (2020-2021). Her research interests concern geopolitics, security in Europe, the region of Central and Eastern Europe in the Euro-Atlantic zone, with particular emphasis on the Visegrad Group, the Weimar Triangle, Ukraine and Russia, as well as Polish-French political relations after 1989.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
This monograph is a collection of texts written by researchers, practitioners and theoreticians of adult education from Central and Eastern Europe (Poland, the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, Russia). Its focus is on areas of contemporary adult education. The key issue is informal-learning space, where we can see the shift towards positive valuation of the ideas of localism and social commitment and to learning through (auto)reflection shaped by currents of information and individual experience. Another significant matter is the non-formal area of education, where intensive changes are taking place. The activities of associations and foundations, the dissemination of knowledge, work within open-education institutions, the non-governmental educational institution sector, citizenship – all are important areas of research, comparison and analysis that can be used to increase andragogical knowledge. I find it especially valuable to present Central and Eastern European perspectives, which to date have been neglected and marginalised in the global discourse. This publication complements existing works in the field of pedagogy – general, comparative, social – andragogy pedagogy, pedeutology, social work and health pedagogy, following the spirit of the times and providing the most current presentation of the view of lifelong learning in operation among individuals, organisations, institutions [...]. (Anna Odrowąż-Coates, vice rector, and professor, Maria Grzegorzewska Academy of Special Education (APS) in Warsaw) [This work] is marked with an enlightened conviction and optimism about learning’s role as an activity conducive to improving the quality of life [...]. PhD students and researchers will find interesting inspiration, sources and connection in the publication. [It] will also contribute by expanding the network of international research cooperation in the andragogical community, as its contents constitute a source of information for researchers seeking partners for various international projects in the field of andragogy. Clearly, it will also prove interesting reading for practitioners of adult education, as the proposed and postulated methods of working with adult students deserve their attention, as well as implementation into educational reality. (Ewa Kurantowicz, rector and professor, University of Lower Silesia (DSW) in Wrocław) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Nauka nigdy się nie kończy... Przestrzenie edukacji dorosłych: perspektywy Europy Środkowo-Wschodniej Monografia jest zbiorem tekstów w języku angielskim napisanych przez badaczy, praktyków i teoretyków edukacji dorosłych z Europy Środkowo-Wschodniej (Polska, Czechy, Słowacja, Ukraina, Rosja). Teksty w książce są podzielone na pięć rozdziałów, z których każdy dotyczy znaczących problemów związanych z uczeniem się dorosłych i nauczaniem w ponowoczesnym świecie. Pierwsza część poświęcona jest współczesnym problemom związanym z rozwojem teorii i praktyki edukacji dorosłych oraz andragogiki w perspektywie regionalnej Europy Środkowo-Wschodniej. W drugiej części zebrano teksty dotyczące kompetencji współczesnych edukatorów osób dorosłych. Następny rozdział został poświęcony formom wsparcia edukacyjnego dla dorosłych. W części czwartej można znaleźć teksty związane z nieformalnym uczeniem się z życia i doświadczeń. Piąta część poświęcona jest obywatelstwu, ruchom społecznym, uczącym się miastom i regionom. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr hab., prof. UW Zofia Szarota (ORCID 0000-0002-6342-3135) – Associate Professor at the University of Warsaw, where she is Head of the Department of Continuing Education and Andragogy at the Faculty of Education. Her scientific interests include issues of adulthood in educational contexts as well as problems accompanying old age and aging. Her research interests focus on problems of adult learning, social integration and equality, as well as social gerontology and geragogy. She is the author of over 140 publications. Professor Szarota is on the editorial committees of several international and domestic scientific journals. She is a member of the Academic Andragogical Association and the Association of Social Gerontologists and an educator at the Universities of the Third Age, where she lectures on non-formal adult education. She was vice president of the Social Pedagogy Team of the Committee of Pedagogical Sciences at the Polish Academy of Sciences (2016–2020), and is currently secretary of the Geronotology Section of the academy’s Committee of Pedagogical Sciences (2020–2023). She has been a board member of the Academic Andragogical Association since 2008, and is a member of the Expert Team for Senior Citizens at the Ombudsman. Dr Zuzanna Ewa Wojciechowska (ORCID 0000-0001-6373-6937) – Lecturer at the University of Warsaw, andragogue, doctor of social sciences in the field of education, presently with the Department of Lifelong Education and Andragogy at the faculty of Education at the University of Warsaw. Dr Wojciechowska’s theoretical and empirical interests include issues related to adult education and biography, as well as to professional change, careers, patterns in contemporary life and careers, inter- and multicultural learning, intercultural counseling and the fate of emigrants. At present her particular interests include issues related to distance education, innovative solutions in remote education, edutainment techniques and digitisation in education (she also teaches academic subjects related to these topics). She belongs to the group of members of the Academic Andragogical Association in Poland, and is also a practitioner of adult education. For ten years, she has been involved in language education, including teaching Polish to foreigners. She is also a member of the quality-evaluation committee overseeing education at the University of Warsaw. --------- Dr Zuzanna Ewa Wojciechowska (ORCID 0000-0001-6373-6937) – andragog, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, pracownik Katedry Edukacji Ustawicznej i Andragogiki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z edukacją dorosłych, biografią i biograficznością, uczeniem się z własnej biografii i z biografii innych. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się również (re)konstrukcje biograficzne, zmiana zawodowa, kariera, współczesne wzory życia i wzory karier, uczenie się międzykulturowe, doradztwo międzykulturowe, losy emigrantów, problematyka kobieca, społeczno-kulturowe uwarunkowania płci. Należy do grona członków Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, jest również praktykiem edukacji dorosłych. Od wielu lat zajmuje się kształceniem językowym, w tym nauczaniem cudzoziemców języka polskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 2 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Michael Kunze, librecista m.in. "Elisabeth" i "Tańca Wampirów", to twórca niezwykle popularny w Europie i Azji. Jego biograficzne musicale są nie tylko imponującymi widowiskami, lecz także fascynującą próbą opowiadania o historii Austrii, a zarazem o mechanizmach przedstawiania przeszłości za pomocą środków współczesnego teatru muzycznego. "Musical jako maszyna pamięci" ukazuje drogę powstania dwóch słynnych musicali Kunzego, "Elisabeth" i "Mozarta!", w kontekście badań nad pamięcią zbiorową i skomplikowanej, europejsko-amerykańskiej historii rozrywkowego teatru muzycznego. Książka pokazuje, że musical od dawna był mocno związany z pamięcią społeczeństw, w których jest wystawiany, a jego przeszłość jako gatunku jest nierozerwalnie związana z Wiedniem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Musical as Memory Machine. Performing Austria’s Past in Selected Musicals by Michael Kunze Michael Kunze, librettist whose works include "Elisabeth" and "Dance of the Vampires", enjoys immense popularity throughout Europe and Asia. His biographical musicals are not only impressive shows but also fascinating attempts at introducing the audience both to Austrian history and to mechanisms of presenting the past by means of modern music theatre. "Musical as Memory Machine" discusses the creation process of Kunze’s two famous musicals, "Elisabeth" and "Mozart!", in the context of studies on collective memory and of the Euro-American history of music theatre as a form of entertainment. The book demonstrates that the musical has long been tightly intertwined with the memories of the societies where it is staged, and that the history of the musical as a genre is inextricably linked with Vienna. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Mgr Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – dziekan w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, wykłada projektowanie gier na kierunku: Gry i Grafika Interaktywna, projektant gier i kulturoznawca. Bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem badawczym jest prowadzony w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze muzycznym Polski i Austrii oraz jego recepcja", wnioski z którego podsumowuje w niniejszej publikacji. Pisze też scenariusze do komputerowych i fabularnych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Classical Antiquity is a particularly important field in terms of “Hope studies” […]. For centuries, the ancient tradition, and classical mythology in particular, has been a common reference point for whole hosts of creators of culture, across many parts of the world, and with the new media and globalization only increasing its impact. Thus, in our research at this stage, we have decided to study how the authors of literary and audiovisual texts for youth make use of the ancient myths to support their young protagonists (and readers or viewers) in crucial moments of their existence, on their road into adulthood, and in those dark hours when it seems that life is about to shatter and fade away. However, if Hope is summoned in time, the crisis can be overcome and the protagonist grows stronger, with a powerful uplifting message for the public. […] Owing to this, we get a chance to remain true to our ideas, to keep faith in our dreams, and, when the decisive moment comes, to choose not hatred but love, not darkness but light. (Katarzyna Marciniak, University of Warsaw; From the introductory chapter) The book is to be recommended for academics as well as graduate and postgraduate students working on the reception of Classical Antiquity and its transformations around the world. (David Movrin, University of Ljubljana) "Our Mythical Hope" is the latest collection of articles by scholars participating in an ongoing collaboration to ensure that the beauty and profundity of Classical myth remain known, and (hopefully) remain part of our modern culture. The size of this compendium, the sweep of subjects considered, the involvement of leading experts from around the world, all testify to how important and extensive this initiative has become over the last decade. The project’s continued commitment to engage all ages, especially the young, and to extend its outreach beyond the Academy merely, makes it a leading model for how research retains its relevance. (Mark O’Connor, Boston College) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* PhD Hab. Katarzyna Marciniak - is Professor, Director of the Centre for Studies on the Classical Tradition (OBTA), and Vice-Dean for International Cooperation at the Faculty of “Artes Liberales” at the University of Warsaw. She heads the Cluster “The Past for the Present – International Research and Educational Programme”. Her doctoral thesis, under the supervision of Prof. Jerzy Axer, focused on Cicero’s translations from Greek into Latin. In 2011, she established the international team programme Our Mythical Childhood, bringing together scholars from various continents with the aim of studying the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. She is a laureate of the Loeb Classical Library Foundation Grant for the project Our Mythical Childhood… The Classics and Children’s Literature between East and West (2012–2013), the Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives for the project Chasing Mythical Beasts… The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children’s and Young Adults’ Culture as a Transformation Marker (2014–2017), and the European Research Council Consolidator Grant for the project Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges (2016–2022). She also writes for children and has published two volumes of myths for young readers. Her poems about a cat that surfs the Internet and a lion visiting a hairdresser received a nomination for the Book of the Year 2016 award of the Polish Section of the International Board on Books for Young People (IBBY). --------- Dr hab. Katarzyna Marciniak - filolog, profesor Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
Numer poświęcony został pisarstwu antologizującemu od starożytnych początków po współczesne realizacje. Artykuły pokazują antologizowanie jako podstawową praktykę filologiczną, która pozostaje w ścisłej relacji ze strategiami historycznoliterackimi oraz zagadnieniami metodologicznymi dynamicznie przeobrażającego się literaturoznawstwa. Autorkom i autorom tekstów towarzyszyły pytania o związek antologii z procesami re-orientacji i stereotypizacji kanonu, a także o zmiany zachodzące w przedmiocie antologii, ich odbiorcach i funkcjach kulturotwórczych. W numerze nie zabrakło też głosów praktyków, którzy poddali metarefleksji tworzenie antologii w oparciu o własne doświadczenia badawcze. Całość tomu dopełnia dział „Pożytki filologicznie”, w którym znalazły się studia podejmujące tematykę z zakresu norwidologii, konkursów literackich, modernistycznej translatoryki, nature writing i psychoanalizy. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The issue is devoted to anthologising writing from its ancient origins to contemporary realisations. The articles show anthologising as a fundamental philological practice, which remains in close relation to historical-literary strategies and methodological issues of dynamically transforming literary studies. The authors’ texts are accompanied by questions about the relationship of anthologies to processes of reorientation and stereotyping of the canon, as well as about changes taking place in the content of anthologies, their audiences and their culture-forming functions. The issue also includes the voices of practitioners who have metareflected on the creation of anthologies based on their own research experiences. The volume is complemented by a section entitled “Philological Benefits”, which includes studies about Norwid, literary competitions, modernist translation studies, nature writing and psychoanalysis. ********* Dr hab. Ewa Hoffmann-Piotrowska (ORCID 0000-0002-0214-0862) – językoznawca, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół dojrzałej twórczości polskich romantyków, historii romantycznych idei, religijności w literaturze i kulturze romantycznej. Redaktor naczelna czasopisma „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”. Członek Komisji Kadrowej Wydziału Polonistyki. Autorka książek: "Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli" (2004), "W ustach jest otwór duszy… Szkice o romantykach i mistykach" (2012), "„Święte awantury”. Orto- i heterodoksje Adama Mickiewicza" (2014) oraz współredaktorka monografii poświęconych Mickiewiczowi i Słowackiemu (wraz z Andrzejem Fabianowskim): "Mickiewicz – wieszcz i przewodnik" (2019), "Liryka Mickiewicza. Uczucia. Świadectwa. Ekspresje" (2019), "Pan Tadeusz. Poemat – Postacie – Recepcja" (2017), "Słowacki mistyczny. Rewizje po latach" (2012). Opublikowała także korespondencję księdza Jana Twardowskiego Otulona dobrocią – 99 listów księdza do „wnuczki” Maryli i jej zapiski w "Sztuka Edycji" 1/2019: "Informacje o Autorach z dziennika" (2007). Autorka artykułów poświęconych twórczości Adama Mickiewicza i kulturze romantyzmu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Autor nakreśla ramy społecznej odpowiedzialności nauki, czyli procesów prowadzenia badań naukowych oraz odpowiedzialności badacza za ich wyniki, jako koncepcji zarządzania mającej zastosowanie w świecie nauki. W monografii przeanalizowano i oceniono również dorobek polskich badaczy na arenie międzynarodowej z uwzględnieniem potencjału generowania przez nich pozytywnych wpływów społecznych. Przedmiotem badań empirycznych jest zaś analiza i ocena zmian aktywności publikacyjnej (wyrażonej np. liczbą publikacji i cytowań), co posłużyło do oceny potencjalnych wpływów społecznych. […] monografia stanowi interesujące i oryginalne dzieło podejmujące zagadnienie społecznej odpowiedzialności nauki (SON) oraz jej wpływu społecznego. O ile problematyka społecznej odpowiedzialności organizacji (SOO) stanowi przedmiot rozważań wielu badaczy na świecie i w Polsce, to znacznie mniej opracowań dedykowanych jest społecznej odpowiedzialności uczelni (SOU), a jeszcze mniej społecznej odpowiedzialności nauki (SON). […] społeczna odpowiedzialność nauki będąca przedmiotem rozważań w monografii postrzegana jest […] jako instytucje, ludzi nauki jak i gromadzoną i upowszechnianą wiedzę przyczyniającą się do rozwoju społecznego. […] Autor […]. Traktuje naukę jako sferę wymagającą określonej odpowiedzialności, która powinna podlegać świadomemu zarządzaniu w myśl modeli społecznej odpowiedzialności oraz kreowania wartości. […] oceniana publikacja ma charakter unikatowy ponieważ Autor raczej rozważają jaką rolę pełnią uczelnie w społeczeństwie i na czym polega ich społeczna odpowiedzialność […] […] publikacja pokazuje na tle historycznym jak kształtował się przyrost wiedzy polskiej nauki. […] ma charakter raczej poznawczy , ale wnioski i rekomendacje trafnie zwracają uwagę czytelnika na kierunki rozwoju polskiej nauki. Monografia przybliża zatem wiedzę na temat SON oraz jej wpływu społecznego, co sprawia, że może być cennym źródłem wiedzy o stanie polskiej nauki dla twórców polityki rozwoju nauki w Polsce oraz badaczy osiągnięć nauki na tle międzynarodowym. Może posłużyć również dla wyznaczania kierunków i inwestowania w badania naukowe, które są realizowane na polskich uczelniach i postrzegane jako szczególnie wartościowe dla rozwoju i popularyzacji wiedzy, a przez to właśnie wywieranie pozytywnego wpływu społecznego oraz poprawiania jakości życia społeczeństwa. (Dr hab. Magdalena Stefańska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Instytut Marketingu, Katedra Strategii Marketingowych) Wiedza naukowa staje się jednym z kluczowych zasobów XXI wieku determinujących postęp społeczno-kulturowy i techniczny oraz konkurencyjność gospodarek krajowych i regionalnych. […] rozwój tej wiedzy wymaga stosowania odpowiednich metod i koncepcji zarządzania nastwionych na skuteczność i sprawność procesów naukowo- badawczych. […] Tej właśnie problematyce poświęcono recenzowaną monografię. […] Na tle innych publikacji o podobnej tematyce, książka wyróżnia się systemowym podejściem do konceptualizacji społecznej odpowiedzialności nauki opartym na solidnym przeglądzie literatury. […] Sformułowane przez Autora podstawy koncepcji społecznej odpowiedzialności nauki mogą być z powodzeniem wykorzystane do dalszych prac eksploracyjnych, […] badania empiryczne mają natomiast duży potencjał promocyjny dla liderów polskiej nauki na rynku krajowym i zagranicznym. […] Po przeprowadzonych analizach Autor formułuje ponadto interesujące, dalsze kierunki badań w obszarze eksplorowanej problematyki. […] monografia powinna być skierowana przed wszystkim dla pracowników naukowych zajmujących się zagadnieniami społecznej odpowiedzialności nauki oraz zarządzania nauką, badaczy planujących zwiększenie zakresu umiędzynarodowienia i wpływu społecznego prowadzonych przez siebie badań. Może być także polecana studentom oraz słuchaczom studiów podyplomowych i szkół doktorskich na przedmiotach związanych z kształceniem w zakresie społecznej odpowiedzialności organizacji oraz medyki badań naukowych. (Dr hab. inż. Marek Matejun, prof. Uniwersytetu Łódzkiego, Katedra Przedsiębiorczości i Polityki Przemysłowej, Wydział Zarządzania) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Social Responsibility of Science. Management – Research – Social impact The author outlines the framework of the social responsibility of science, i.e. the processes of conducting scientific research and the responsibility of the researcher for its results, as a management concept applicable in the world of science. The monograph also analyzes and evaluates the achievements of Polish researchers in the international arena, taking into account the potential for them to generate positive social impact. In turn, the subject of empirical research is the analysis and evaluation of changes in publication activity (expressed, for example, in the number of publications and citations), which was used to assess potential social influence. ********* Dr hab., prof. ucz. Marcin Żemigała (ORCID 0000-0001-7932-4275) – profesor uczelni na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2020-2024 prodziekan ds. nauki na Wydziale Zarządzania UW; w latach 2021-2024 zastępca przewodniczącego Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości. Kierownik Katedry Teorii Organizacji i Zarządzania oraz Dyrektor Centrum Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i Zarządzania Środowiskowego na Wydziale Zarządzania UW. Wieloletni ekspert Narodowego Centrum Nauki, obecnie ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Realizował badania i wykonywał ekspertyzy na zlecenie m.in. Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego/Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz ponad 80 ekspertyz dla sektora biznesu. Prowadził badania naukowe w Korei Południowej (Chonnam National University, Kyungpook National University), Wielkiej Brytanii (University of Northumbria at Newcastle) i Słowenii (University of Ljubljana). Zawodowo zajmuje się głównie społeczną odpowiedzialnością biznesu, zarządzaniem środowiskowym i problematyką zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Zrównoważony rozwój. Przekraczanie granic, łamanie stereotypów Zarówno w Polsce, jak i w krajach Ameryki Łacińskiej rozwój społeczno-gospodarczy pociąga za sobą duże koszty środowiskowe. Elity rządzące w imię wzrostu gospodarczego nie dbają dostatecznie o przestrzeganie zaleceń dotyczących takiego zarządzania zasobami, aby ograniczyć wszelkiego typu szkody w środowisku naturalnym, zanieczyszczenia i emisje. Świadomość tych zmian w społeczeństwach także nie jest wysoka. Niniejsza publikacja jest kontynuacją tematów poruszanych we wcześniejszych monografiach, które powstały w wyniku wspólnych badań geografów z Polski i Ameryki Łacińskiej, realizowanych w ramach wielu projektów poświęconych kwestiom miast. Ten tom jest drugim z dwóch wydanych w 2021 roku i zawiera teksty prezentujące nowe studia przypadków i nowe idee na temat zrównoważonego rozwoju, ryzyka i lokalnego rozwoju w Polsce, Kolumbii i innych krajach Ameryki Łacińskiej. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* In Poland and in Latin American countries socio-economic development has large environmental costs. The ruling elites, in the name of economic growth, do not care enough to follow the recommendations for such resource management as to reduce all types of pollution and emissions harmful to humans and the environment. The societies themselves are also not fully aware of these changes. This publication is a continuation of the topics discussed in earlier monographs, which were the result of joint research of Polish and Latin American geographers within many projects dedicated to urban issues. It is the second of the two volumes published in 2021 and contains texts presenting new case studies and new ideas about sustainable development, risk and local development in Poland, Colombia and other Latin American countries. Thousands of pages have already been written on sustainable development. However, the subject is still relevant. Processes occurring in the environment, especially the climate change, only emphasize the need for further research and discussion on the subject. In this monograph we return to the issue of understanding and implementing the idea of sustainable development in Poland and Latin America. We also join the discussion on sustainable urban development and governance. Finally, by presenting a few examples, we address the issue of the conflicting nature of sustainable development policies in some countries and regions. The book also introduces the reader to the issue of education on sustainable development. As part of the cooperation of Polish and Latin American geographers academics of the Faculty of Geography and Regional Studies of Warsaw University have been lecturers at doctoral studies in urban and regional sustainable development and post-doctoral studies in Earth and Environmental Science at the University of Manizales in Colombia (Doctorado en Desarrollo Sostenible y Posdoctorado en Ciencias de la Tierra y el Medio Ambiente). Doctoral students and lecturers from the University of Manizales have visited Poland many times in joint symposia and workshops. In 2017 a Polish-Colombian monograph in Spanish was published in Colombia and in 2018 two scientific monographs, both in Spanish and English, were brought out by the University of Warsaw Press. This volume is the second of the two published in 2021 and contains only English texts on sustainable development, risk and local development in Poland, Colombia and some other Latin American countries. ********* Prof. dr hab. Mirosława Czerny (ORCID 0000-0002-8216-9912) – geograf, profesor zwyczajny w Instytucie Studiów Regionalnych i Globalnych, kierownik Katedry Geografii Miast i Planowania Przestrzennego na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Geografii Rozwoju i Planowania Przestrzennego. Jej obszar zainteresowań to kraje rozwijające się, a szczególnie Ameryka Łacińska. W krajach tego regionu przebywała wielokrotnie jako stypendystka, a następnie w sumie ponad 6 lat była wykładowcą na uniwersytetach w Meksyku, Peru, Kolumbii, Argentyny, Brazylii, Wenezueli, Kostaryce i na Kubie. W ramach realizowanych projektów badawczych współpracowała z ośrodkami badawczymi w Chile, Ekwadorze, Paragwaju i w krajach Ameryki Środkowej. Badania nad krajami rozwijającymi się prowadziła na Uniwersytecie w Tybindze (jako stypendystka Fundacji Alexandra von Humboldta), w Oksfordzie (w ramach stypendium PHARE) oraz na wielu uniwersytetach hiszpańskich, niemieckich i angielskich. Dwukrotnie prowadziła semestralne cykle wykładów na Uniwersytecie w Moguncji oraz cykle wykładów na Uniwersytecie Castilla-La Mancha w Albacete i na Universidad Complutense de Madrid. Wielokrotnie też była zapraszana jako wykładowca przez Autonomiczny Uniwersytet Stanu Meksyk w Toluce. Prace naukowe prof. Mirosławy Czerny poświęcone są zagadnieniom niedorozwoju, ubóstwa, zacofania wsi, dzielnicom marginalnym w wielkich miastach, planowaniu regionalnemu i lokalnemu, rozwojowi wielkich metropolii, rozwojowi zrównoważonemu, konfliktom politycznym i społecznym, społeczeństwu ryzyka. Za wkład w badania nad Ameryką Łacińską Universidad Nacional San Agustin de Arequipa w Peru nadał jej w 2007 roku tytuł doktora honoris causa, a w 2013 roku została uhonorowana medalem towarzystwa geograficznego w Limie w rocznicę 125-lecia jego istnienia. W tym samym roku macierzysty Wydział uhonorował ją także Medalem im. Jerzego Kondrackiego. Dr Ciro Alfonso Serna Mendoza (ORCID 0000-0003-9192-9771) – dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju na Uniwersytecie w Manizales w Kolumbii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Il volume "Un Dante polacco. Saggio sulla ricezione della figura e dell’opera dantesca in Polonia, dal Quattrocento a Miłosz" introduce le principali tendenze della ricezione della "Divina Commedia" di Dante Alighieri in Polonia. L’autrice, che ripercorre le vicende di suddetta ricezione dal Rinascimento fino alla fine del XX secolo, dimostra quanto sia stato intenso e di lunga durata l’influsso dei motivi danteschi sulla poesia, sulla prosa e sul pensiero di alcuni tra i più conosciuti scrittori polacchi, soffermandosi in particolare sul lento processo di assimilazione grazie al quale Dante e la sua opera sono entrati a far parte della cultura polacca. ********* Polski Dante. Recepcja postaci i twórczości Dantego w kulturze polskiej od wieku XV po Miłosza Tom przybliża główne nurty recepcji "Boskiej Komedii" Dantego Alighieri w Polsce. Autorka, poddając analizie odczytania tego dzieła od renesansu aż po koniec wieku XX, udowadnia, jak silny i długofalowy był wpływ zaczerpniętych z niego motywów na twórczość poetycką, prozatorską i myśl polskich pisarzy. Zwraca także uwagę na proces asymilacji, w wyniku którego Dante i jego dzieło stały się częścią polskiej kultury. Seria "Studia Interkulturowe / Intercultural Studies" powstała z myślą o upowszechnianiu prac naukowych z różnych dziedzin nauk humanistycznych (literaturoznawstwo, kulturologia/kulturoznawstwo, historia, historia sztuki, politologia, stosunki międzynarodowe, lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka itd.) w aspekcie interkulturowym. Interkulturowość rozumiana jest przy tym jako szeroko rozumiany dialog – literatur, kultur oraz języków. Seria jest adresowana do naukowców i ekspertów oraz wszystkich osób zainteresowanych podejmowaną w niej problematyką. Wśród wydanych i planowanych tomów czytelnicy znajdą monografie, tomy zbiorowe oraz materiały z konferencji naukowych lub eksperckich. Seria wychodzi pod redakcją naukową Magdaleny Latkowskiej. W serii dotychczas ukazały się: tom 1 – Joanna Piotrowska, Fiodor Winokurow (red.), Prasa w rosyjskim procesie historycznoliterackim (The Press in the Russian Historical-Literary Process); tom 2 – Helmut Wagner, Moja Europa. Konstrukcja i przyszłość Unii Europejskiej (My Europe. The Structure and the Future of the European Union); tom 3 – Chiara Taraborrelli, Un Dante polacco. Saggio sulla ricezione della figura e dell’opera dantesca in Polonia, dal Quattrocento a Miłosz (A Polish Dante. An Essay on the Reception of Dante’s Figure and Works in Poland, from the 15th Century to Miłosz). Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode). ********* A Polish Dante. An Essay on the Reception of Dante’s Figure and Works in Poland, from the 15th Century to Miłosz The book is an introduction to the reception of Dante Alighieri’s "Divine Comedy" in Poland and its main trends, from the Renaissance to the end of the 20th century. The author strives to prove how deep and long-lasting the influence of Dante’s work was on many renowned Polish writers, poets, and thinkers, with a focus on the slow but steady process of assimilation through which Dante and his masterpiece have become part of Polish culture. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0 PL) (full license available at: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/legalcode). ********* Chiara Taraborrelli (ORCID 0000-0002-0261-2794) – è laureata con lode in Filologia, Linguistica e Tradizioni Letterarie (Dipartimento di Lettere, Arti e Scienze Sociali, Università “G. D’Annunzio” Chieti-Pescara) con una tesi incentrata sulla ricezione della Commedia di Dante in Polonia. Attualmente è dottoranda in Letteratura all’Università di Varsavia. --------- Chiara Taraborrelli (ORCID 0000-0002-0261-2794) – doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę magisterską poświęconą recepcji Boskiej komedii Dantego Alighieri w Polsce przygotowała i obroniła z wyróżnieniem na kierunku filologia, lingwistyka i tradycje literackie na Wydziale Literatury, Sztuki i Nauk Społecznych na Uniwersytecie „G. D’Annunzio” w Chieti-Pescara we Włoszech. --------- Chiara Taraborrelli (ORCID 0000-0002-0261-2794) – is a PhD candidate at the University of Warsaw. She wrote her master’s thesis on the reception of Dante’s Divine Comedy in Poland and graduated summa cum laude in philology, linguistics and literary traditions at the Department of Letters, Arts and Social Sciences at the University “G. D’Annunzio” in Chieti-Pescara in Italy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Monografia stanowi studium wprowadzania koncepcji organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego. Wykazane w niej działania są z punktu widzenia interesariuszy pożądane a nie konieczne, co w znaczącym stopniu wpływa na elastyczność i wykonywalność koncepcji. Z tego powodu monografia jest ważna w dyskursie naukowym, ale przede wszystkim ma ważny i istotny wymiar praktyczny. Założenia organizacji uczącej się wprowadziły w życie liczne przedsiębiorstwa. Istnieją instrumenty wspomagające ten proces oraz ułatwiające zarządzanie wiedzą w organizacjach, jednak wszystko to odnosi się przede wszystkim do biznesu i organizacji działających na rynku. Publikacja ma celu ukazanie procesu wdrażania zasad organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego, będącej bardzo ważnym elementem otoczenia biznesu. Jest również próbą opisu procesów, które wciąż zachodzą. Nie daje jednoznacznych recept, ale Autorzy mają nadzieję, że okaże się pomocna przy reformowaniu organizacji sektora publicznego. Sektora, który tych reform niewątpliwie wymaga. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Praca autorstwa Jacka Pasiecznego i Tomasza Rosiaka wypełnia pusta przestrzeń na polskim rynku publikacji książkowych. Trudno bowiem znaleźć pozycję książkową, która z jednej strony łączy tematykę organizacji uczącej się ze sferą administracji publicznej, z drugiej zaś prezentuje szczegółowo proces badawczy i osiągnięte rezultaty. Opracowanie to może stanowić punkt odniesienia dla opracowań powstających w tym obszarze w przyszłości. (Prof. Adam Samborski, Kierownik Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) Książka ta ma ważny dla praktyki walor, gdyż jest swoistym studium wykonalności koncepcji organizacji uczącej się w organizacji sektora publicznego. Te, jak wiemy z dotychczasowej praktyki, cechują się bardzo niskim poziomem elastyczności, a z uwagi na pozycję „monopolistyczną” ich ewolucja jest często ograniczona i sprowadza się wyłącznie do implementacji koniecznych, a nie pożądanych przez interesariuszy, zmian. Z tego właśnie powodu uważam jednoznacznie i z całą pewnością, iż monografia stanowi ważny głos w dyskursie nie tylko naukowym, ale przede wszystkim ma ważny i istotny wymiar praktyczny. (Prof. Paweł Antonowicz, Prodziekan ds. Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego) ********* Towards a Learning Organisation. Organisational Transformation as Exemplified by a Public Administration Unit The monograph is a study of introducing the concept of a learning organisation in a public sector organisation. The actions presented are desirable rather than necessary from the stakeholders' point of view, which significantly affects the flexibility and feasibility of the concept. For this reason, the monograph is important in academic discourse, but above all it has a significant practical dimension. The assumptions of a learning organisation have been implemented by numerous enterprises. There are instruments supporting this process and facilitating knowledge management in organisations; however, all this refers primarily to business and organisations operating on the market. The publication aims to show the process of implementing the principles of a learning organisation in a public sector organisation, which is a very important element of the business environment. It also attempts to describe processes that are still on. It does not give unequivocal recipes, but the authors hope that it will prove helpful in reforming public sector organisations. A sector undoubtedly requiring such reforms. ********* Dr hab. prof. UW Jacek Pasieczny (ORCID 0000-0002-9405-3861) – kieruje Zakładem Innowacji Organizacyjnych i Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania UW. Autor kilkudziesięciu publikacji z obszaru zarządzania. Interesuje się problematyką planowania biznesowego, zarządzania zmianą oraz patologii i dysfunkcji organizacyjnych. Obok pracy naukowej prowadzi również działalność konsultingową – autor i współautor kilkudziesięciu prac doradczych dla biznesu i administracji. Były członek i przewodniczący rad nadzorczych spółek z sektora prywatnego i publicznego. Dr Tomasz Rosiak – adiunkt w Zakładzie Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych na Wydziale Zarządzania UW. W swoich badaniach nad usprawnianiem funkcjonowania organizacji opiera się na dorobku teorii z obszaru organizacji uczących się, podejścia systemowego oraz zarządzania zmianą. Równolegle do kariery akademickiej zajmuje się doradztwem biznesowym. Specjalizuje się w doradztwie strategicznym, reorganizacji procesów biznesowych oraz struktur. Jego doświadczenie konsultingowe obejmuje zarówno projekty doradcze, wdrożeniowe, jak i szkoleniowe dla firm z sektora prywatnego i państwowego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
Numer nosi tytuł "Peripheries of Enlightenment" i zawiera anglojęzyczne artykuły dotyczące kultury europejskiego Oświecenia. Autorzy z Polski, Francji, Niemiec, Szwajcarii, Norwegii, Czech, Słowenii oraz Hiszpanii poddali refleksji fenomeny kultury literackiej oraz filozoficznej oświeceniowej Europy, a także ówczesne zjawiska należące do sfery społecznej i politycznej. Artykuły zawarte w tym tomie wskazują te obszary Oświecenia, które współcześnie stanowią szczególny przedmiot zainteresowania badaczy akademickich w ośrodkach naukowych szeroko rozumianej Europy. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** The issue is entitled 'Peripheries of Enlightenment' and contains English-language articles on the culture of the European Enlightenment. Authors from Poland, France, Germany, Switzerland, Norway, Czechia, Slovenia and Spain reflect on the literary and philosophical heritage of Enlightenment Europe and the social and political phenomena of the time. The articles in this volume identify those areas of the Enlightenment that are of particular interest to researchers in the academic centres of wider Europe today. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Літературний образ дитинства в часи кризи XX–XXI ст. Наукова редакція Катажини Якубовської-Кравчик У монографії проаналізовано літературні образи складного дитинства, починаючи від літератури зламу XIX–XX століть і закінчуючи творами останніх років. Автори звернулися до проблематики і представили її з різних точок зору й аспектів. До найважливіших питань належать: формування ідентичності в умовах iсторичних загострень чи індивідуальних криз, вплив суспільно-політичних подій на образ дитинства, а також відображення дитинства у воєнній літературі (Другої світової війни та пізніших конфліктів, у тому числі в сьогоднішній Україні). Такий набір тем, як і достойна їхня інтерпретація в уміщених у збірнику статтях, свідчить про підняття на поверхню літературознавчих студій нового пласту буття на прикладі відображення в дитячій свідомості трагічних подій найдра-матичнішого століття людської історії. (Віктор Давидюк, професор кафедри української літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки) Дослідження теми образу дитини і дитинства у літературі ХХ–ХХІ ст. для цього збірника здійснили відомі в Україні та світі науковці, які запропонували програ-мові праці, що можуть стати основою для подальших досліджень літератури про дітей і для дітей. Літературні тексти для аналізу обиралися як класичні, так і найновіші, наживо вихоплені з літературного процесу, а це зацікавить читача цього видання, популяризуватиме українську літературу. (Мар’яна Шаповал, професор кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка) ********* Literacki obraz dzieciństwa w czasach kryzysów XX–XXI wieku. Wydanie naukowe Katarzyny Jakubowskiej-Krawczyk W monografii przeanalizowano literackie obrazy trudnego dzieciństwa od końca XIX wieku po czasy współczesne. Autorzy przyjęli różne perspektywy badawcze i zakresy tematyczne. Do najważniejszych zagadnień należą: kwestia kształtowania tożsamości w warunkach burz dziejowych czy kryzysów indywidualnych, wpływ wydarzeń społecznych i politycznych na obraz dzieciństwa, a także dzieciństwo w literaturze wojennej (dotyczącej zarówno II wojny światowej, jak i późniejszych konfliktów, w tym toczącego się obecnie na Ukrainie). Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The Literary Image of Childhood in the Times of Crises in the 20th and 21st Centuries. Scientific edition of Katarzyna Jakubowska-Krawczyk The monograph analyses literary images of difficult childhood from the end of the 19th century to modern times. The authors look at different subject matters from various perspectives. The most important of them are: the problem of establishing identity in times of turmoil or individual crises, the influence of social and political events on the image of childhood and childhood in war literature (which concerns World War II and subsequent conflicts, including the current one in Ukraine). The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr Katarzyna Jakubowska-Krawczyk (ORCID 0000-0002-6281-7011) – doktor nauk humanistycznych, od 2019 roku p.o. Kierownika Katedry Ukrainistyki, od 2016 roku Kierownik Pracowni Badań nad Ukraińską Tożsamością, adiunkt Katedry Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawca i literaturoznawca. Zajmuje się badaniami polsko-ukraińskiego pogranicza kulturowego, wzajemnymi stereotypami Polaków i Ukraińców, literaturą XIX-XXI wieku, a także współczesną kulturą i sztuką ukraińską.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2022
Forma i typ
ISBN:
Zbiór wilamowskojęzycznych pieśni, kołysanek i wyliczanek Ynzer łidła – nasze pieśni to efekt tytanicznej pracy, jaką wykonał Tymoteusz Król, dokumentując tradycję ustną Wilamowian, małej grupy etnicznej zamieszkującej Wilamowice – miasteczko pomiędzy Bielskiem-Białą a Oświęcimiem. Przybyli oni na te tereny z Europy Zachodniej w XIII wieku. Przywieźli ze sobą swój specyficzny język oraz zwyczaje. Niestety z powodu swojej odrębności Wilamowianie doświadczyli wielu prześladowań, zwłaszcza w XX wieku. W efekcie kultura i język wilamowski zaczęły umierać. Tymoteusz Król, podejmując się dokumentacji pieśni i kołysanek zebranych bezpośrednio od najstarszych użytkowników języka, nie tylko ocalił je przed zapomnieniem, ale także zapoczątkował ruch rewitalizacji języka wymysiöeryś, dzięki któremu obecnie liczba jego użytkowników wzrasta. Dla części z posługujących się nim osób pierwszym zetknięciem z rdzenną kulturą były właśnie utwory zawarte w niniejszym zbiorze. ********* Ynzer Łidła – Our Songs. Songs, Lullabies and Counting-out Rhymes from Wilamowice Ynzer Łidła – Our Songs. Songs, Lullabies and Counting-out Rhymes from Wilamowice, is the result of titanic work done by Tymoteusz Król, who documented oral traditions of a small ethnic group living in Wilamowice, a town between Oświęcim and Bielsko-Biała. Wilamowianie came from Western Europe in the 13th century and brought their own language and traditions. Unfortunately, due to their distinctness, Wilamowianie were often persecuted, especially in the 20th century. As a result, their culture and language began to die out. Tymoteusz Król, who undertook the task of documenting songs and lullabies, collected directly from the oldest language users, not only saved them from oblivion, but also started the process of revitalizing wymysiöeryś language, which is now used by the growing number of speakers. For some of its speakers the songs contained in this collection were the first opportunity to get to know their indigenous culture. ********* Tymoteusz Król (ORCID 0000-0003-1408-6530) - od 2018 roku doktorant w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, od 2012 roku członek Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego we Wrocławiu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
Tom dedykowany prof. Włodzimierzowi Godlewskiemu obejmuje 36 tekstów bliskich tematyce badań jubilata: chrześcijańskiej Nubii oraz czasom późnego Bizancjum w Egipcie. Autorzy – koledzy i współpracownicy profesora – podejmują zagadnienia archeologiczne, epigraficzne, dotyczące ceramiki i kultury materialnej, jak również historii Egiptu i Nubii w średniowieczu i później. Kilka tekstów odnosi się do dwóch stanowisk: Naqlun w Egipcie i Dongoli w Nubii, gdzie profesor Godlewski prowadził badania. Inne studia dotyczą m.in. takich kwestii, jak: funkcjonowanie sanktuarium pielgrzymkowego w Egipcie w późnej starożytności, spożycie i zużycie wina w egipskich wspólnotach monastycznych w VI–VIII wieku, rola postaci archanioła Rafała w chrześcijańskiej Nubii, pochodzenie „portretów apsydowych” w nubijskiej ikonografii monarszej, ideologia i funkcja północnego pastoforium w kościołach nubijskich na podstawie inskrypcji i malowideł, architektura sakralna w Egipcie i Nubii, ewolucja i rewolucja w ceramice nubijskiej, unikalne tkaniny z włosów odkryte podczas wykopalisk British Museum w Kulubnarti czy pozostałości biblioteki klasztornej w Deir el-Bahari (której monografię profesor Godlewski opublikował na początku swojej kariery naukowej). ****** The volume brings together 36 fully peer-reviewed contributions in the field of Christian Egypt and Nubia studies, mirroring a lifetime of academic achievement by Prof. Włodzimierz Godlewski, in whose honor this jubilee book has been produced. The contributing scholars are both colleagues and associates, and the subjects they take up in their studies are focused on issues of archaeology, epigraphy, iconography, ceramics and material culture, as well as history of medieval and post-medieval Egypt and Nubia. In several cases, the articles concern material from two sites, Naqlun in Egypt and Dongola in Nubia, where Godlewski has conducted and directed research. Thus, for Naqlun we have the functionaries of the Nekloni monastery (T. Derda and J. Wegner), literary culture (A. Delattre and N. Vanthieghem, J. van der Vliet) as well as ceramics (T. Górecki) and glass vessels (M. Mossakowska-Gaubert), and architecture of the monastic complex from Naqlun (S. Maślak). For Old Dongola there is a study of Egyptian amphorae with dipinti (K. Danys and A. Łajtar) and costume of monks in wall paintings (K. Innemée). Broader studies concern issues like the functioning of a pilgrimage sanctuary in Egypt in late antiquity (E. Wipszycka), wine consumption and usage in Egypt’s monastic communities in the 6th–8th century (D. Dzierzbicka), aspects of the role of Archangel Raphael in Christian Nubia (M. Łaptaś), observations on the origins of “apse portraits” in Nubian royal iconography (M. Woźniak), the ideology and function of the northern pastophorium of Nubian churches based on inscriptions and paintings (A. Łajtar and D. Zielińska). Church architecture is taken up by P. Grossmann for Egypt and Nubia, and A. Obłuski for Nubia. W. Y. Adams gives an overview of evolution and revolution in Nubian pottery, J. R. Anderson and A. Harrison present unique hair textiles from British Museum excavations in Kulubnarti, while A. Boud’hors and E. Garel discuss what remains of the monastery library in Deir el-Bahari (a monograph of which was published by Godlewski early in his academic career). The history of Baybars’ Nubian conquests is taken up by R. Seignobos. Contributions have been offered also by Nettie Adams, M. Barwik, D. Edwards, K. Grzymski, B. Lichocka, A. Łukaszewicz, G. Ochała, M. Rassart-Debergh, T.S. Richter, G.R. Ruffini, H. and A. Tsakos, J. Then-Obłuska, G. van Loon, D. Welsby, I. Zych and B. Żurawski.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
Forma i typ
ISBN:
Publikacja prezentuje krytyczne spojrzenie na różne instytucje prawa wyborczego i praktykę ich funkcjonowania zarówno w kontekście doświadczeń wyborczych lat 2018-2020 i towarzyszących im zmian prawa, jak i sytuacji związanej ze stanem pandemii i problemów wynikających z konieczności organizacji wolnych wyborów w warunkach nadzwyczajnych. Analizie poddawane są w tym kontekście klasyczne zagadnienia z zakresu prawa wyborczego, takie jak zasady prawa wyborczego (w szczególności zasada wolnych wyborów), prawa wyborcze obywateli, organy wyborcze, proces wyborczy, kampania wyborcza, kontrola wyborów czy też cisza legislacyjna. W wielu tekstach, których autorami są młodzi badacze prawa konstytucyjnego z różnych ośrodków akademickich, zamieszczono również ocenę obowiązujących w Polsce regulacji prawnych w świetle standardów międzynarodowych, w tym zwłaszcza standardów Rady Europy, a także postulaty de lege ferenda, ukierunkowane na usprawnienie istniejących już procedur wyborczych oraz zapewnienie wyborom do organów przedstawicielskich w najwyższym stopniu demokratycznego charakteru. Książka adresowana jest nie tylko do studentów wydziałów prawa i administracji, ale również do wszystkich tych, którzy na co dzień zajmują się prawem wyborczym, zarówno w ujęciu praktycznym, jak i teoretycznym. Z pewnością będzie też ciekawą lekturą dla wszystkich zainteresowanych prawem wyborczym i szeroko rozumianym prawem ustrojowym. Tematyka z całą pewnością jest aktualna, zaś część wniosków ponadczasowa. […] ważny jest każdy głos prawniczy, głos oparty na sile argumentów ugruntowanych na obowiązujących regulacjach konstytucyjnych i umowach międzynarodowych. (Z recenzji prof. dr. hab. Marka Chmaja) Recenzowana publikacja […] powinna zainteresować zarówno decydentów politycznych, jak i przedstawicieli polskiej doktryny prawa konstytucyjnego. (Z recenzji prof. dr hab. Moniki Florczak-Wator) ********* The Current Challenges of Electoral Law The publication presents a critical view on various institutions of electoral law and their functioning in the context of the 2018-2020 elections and the accompanying changes to the law, as well as the situation caused by the pandemic and the problems resulting from the organization of the free elections in extraordinary conditions. The authors analyse classic electoral law issues such as the principles of electoral law (the principle of free elections in particular), citizens’ electoral rights, electoral bodies, the election process, the election campaign, election control, or legislative silence. Many texts, whose authors are young researchers in constitutional law from different academic centres, contain the assessment of legal regulations in force in Poland in accordance with international standards, especially those set by the Council of Europe, as well as the de lege ferenda demands, which aim at improving existing electoral procedures and ensuring that the elections to representative bodies are fully democratic. ********* Marek Zubik (ORCID 0000-0002-0634-3472) - profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jan Podkowik (ORCID 0000-0001-6410-6822) - pracownik Uniwersytetu Warszawskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rok wydania: 2021
To ciekawe studium o interakcjach międzygatunkowych w miastach, każdorazowo osadzonych w konkretnych zjawiskach kulturowych. To radykalne przedefiniowanie relacji ludzko-zwierzęcych, analiza wzajemnych zależności, opis złożoności oraz dynamiki ich przemian w przestrzeniach miejskich. W publikacji z jednej strony istotne jest odniesienie do różnorodnych kontekstów kulturowych, z drugiej – wydobycie lokalnej specyfiki przedstawianych zjawisk oraz jak najszersza prezentacja polskiej perspektywy uwzględniającej rożne ośrodki miejskie. Publikacja stanowić może inspirację do namysłu nad kształtem stosunków między ludźmi i zwierzętami w miastach przyszłości oraz nad sposobami ich organizowania, zwłaszcza w kontekście dziedzictwa XIX-wiecznych i XX-wiecznych ruchów modernizacyjnych. An interesting study on interspecies relations in cities, set in concrete cultural phenomena. It is a radical re-definition of human-animal relations, an analysis of mutual dependencies, a description of complexity and dynamics of changes in urban spaces. On the one hand, the publications refers to various cultural contexts, on the other hand, it shows local characteristics of the presented phenomena and the Polish perspective, which includes different towns. The book may inspire reflections on relations between humans and animals in future cities as well as the ways of organising them, especially in the context of the 19th and 20th century modernising movements.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej