Sorting
Source
Main catalog
(4)
Form of Work
Książki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Proza
(2)
Status
available
(9)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(4)
Filia nr 7
(2)
Filia nr 1
(2)
Filia nr 2
(1)
Filia nr 4
(1)
Author
Dederer Claire (1967- )
(1)
Geppert Beata
(1)
Kamińska-Maurugeon Magdalena (1974- )
(1)
Konowrocka-Sawa Dorota
(1)
Le Tellier Hervé (1957- )
(1)
McCabe Allyson
(1)
NDiaye Marie (1967- )
(1)
Szachnowska-Olesiejuk Zofia
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
Time Period of Creation
2001-
(4)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Demographic Group
Literatura francuska
(2)
Literatura senegalska
(1)
Subject
Adwokaci
(1)
Anomalie pogodowe
(1)
Artyści
(1)
Czas
(1)
Dzieci
(1)
Dzieciobójstwo
(1)
Kobieta
(1)
Lot
(1)
Matki i synowie
(1)
Niemoralność
(1)
O'Connor, Sinéad (1966-2023)
(1)
Ojcostwo
(1)
Pamięć
(1)
Piosenkarze irlandzcy
(1)
Pisarze
(1)
Postawy
(1)
Przestrzeń
(1)
Twórczość
(1)
Utonięcie
(1)
Zabójcy
(1)
Subject: time
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Genre/Form
Thriller
(2)
Opracowanie
(1)
Powieść
(1)
Powieść psychologiczna
(1)
Reportaż
(1)
Science fiction
(1)
Domain
Kultura i sztuka
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
4 results Filter
Book
In basket
W 1990 roku nagranie „Nothing Compares 2 U” uczyniło z Sinéad O’Connor światową gwiazdę. Dwa lata później artystka pojawiła się w programie „Saturday Night Live”, gdzie na oczach widzów podarła zdjęcie papieża Jana Pawła II. Ten gest uczynił z niej „stukniętą łysą wariatkę” – właśnie z takimi wyrażanymi publicznie inwektywami musiała się mierzyć przez całe życie. Allyson McCabe w swoim przejmującym, a zarazem rzetelnie udokumentowanym reportażu opisuje walkę jednej z najbardziej wpływowych piosenkarek naszych czasów o to, by w show-biznesie pozostać sobą. Sinéad nie chciała poddać się regułom przemysłu, który od wokalistek wymagał przede wszystkim seksownego wizerunku, czym umiejętnie grała jej rywalka, Madonna. O’Connor pragnęła wykorzystać swoją sławę, by mówić o sprawach, które uznawała za istotne: przede wszystkim o przemocy wobec kobiet, dzieci, osób dyskryminowanych ze względu na kolor skóry czy orientację seksualną. To nie jest tylko książka o Sinéad O’Connor, to przede wszystkim książka o opresyjnej kulturze, w której wszyscy żyjemy, choć od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku przybyło nam narzędzi, by mówić o ukrytych formach ucisku. A przybyło ich dzięki ludziom, którzy mieli odwagę przerwać milczenie. Jedną z takich osób była Sinéad. [Lubimy czytać].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
All copies are currently on loan: sygn. 78 (1 egz.)
Book
In basket
Na okładce: Co zrobić z wielką sztuką strasznych ludzi?
Roman Polański, Woody Allen, Pablo Picasso, Miles Davis, ale także Virginia Woolf, Valerie Solanas, Doris Lessing. Pedofilia, przemoc, uprzedzenia rasowe, porzucanie dzieci, zdrady, nałogi… Czy wiedząc o grzechach geniuszy sztuki, ciągle możemy – i powinniśmy – zachwycać się ich dziełami? Czy wielcy artyści to zwyczajni ludzie, którym wolno tyle, co innym, czy może półbogowie, którym w geście wdzięczności za ich olśniewające dary społeczeństwo pozwala na więcej? Czasy się zmieniają i to, co kiedyś akceptowano, a przynajmniej puszczano płazem, dziś jest nie do wybaczenia. Kolejne fale feminizmu, ruchy emancypacyjne mniejszości, w końcu #MeToo zmieniły nasz świat. I bardzo dobrze. Zanim jednak strącimy z piedestału kolejną wielkość, wyrzucając na śmietnik „zbrukane” filmy, książki, płyty i obrazy, zastanówmy się, jak działa mechanizm cancel culture. Ile w nim słusznej chęci życia w lepszym, sprawiedliwym świecie, a ile brutalnej rynkowej gry oraz lęku „inkwizycji” przed jej własnymi grzechami. W końcu zapytajmy samych siebie: czy naprawdę nigdy nie fascynowało nas życie „potworów”? A zatem – czy w jakimś sensie nie złożyliśmy podpisu pod wspólnym zamówieniem na ich karygodne wyczyny i przestępstwa? My, konsumenci kultury…
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 7 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 7 (1 egz.)
Book
In basket
Anomalia / Hervé le Tellier ; przełożyła Beata Geppert. - Warszawa : Wydawnictwo Filtry, copyright 2021. - 380, [4] strony ; 22 cm.
Tytuł oryginału: L'Anomalie.
To jedna z najinteligentniejszych współczesnych powieści, a jednocześnie jedna z najbardziej zabawnych. Herv Le Tellier, spadkobierca Georgesa Pereca i członek hermetycznej grupy OuLiPo, napisał książkę, która w samej tylko Francji rozeszła się w ponad milionie egzemplarzy. Anomalia jest najlepiej sprzedającą się laureatką prestiżowej Prix Goncourt od czasów opublikowanego w 1984 roku Kochanka Marguerite Duras. Ten anomalny nawet na tak rozwiniętym rynku sukces wydawniczy zawdzięcza być może głodowi prawdziwej fikcji w literaturze od dawna zdominowanej przez wyznania i osobiste świadectwa. Anomalia buduje wielki umowny świat: mamy tu kilka powieści w jednej, zabawę z gatunkami filmowymi i literackimi, puszczanie oka do netfliksowych seriali, a zarazem wyrafinowaną konstrukcję, w której piętrzą się intertekstualne poziomy. Herv Le Tellier flirtuje z thrillerem i science fiction, elementy psychologicznej powieści obyczajowej godzi z surrealnymi, powieść szpiegowską przeplata z prawniczą. Autorowi faktycznie udało się niemożliwe: stworzył page turner dla szerokiej publiczności, a zarazem dzieło, które zadowoli najbardziej wyrobionych czytelników.
This item is available in 5 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3, 821.133.1-3 [Magazyn] (2 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: La vengeance m'appartient.
Bohaterką jest adwokatka, która podejmuje się obrony morderczyni trojga własnych dzieci. Jak zrozumieć tę zbrodnię? Kochająca, a w oczach znajomych wzorowa i szczęśliwa matka postanawia odebrać życie tym, których darzy największym uczuciem… Mąż oskarżonej to trudne zadanie powierza mecenas Susane. Mężczyzna zdaje się nie pamiętać, że w przeszłości z adwokatką połączyło go dziwne zdarzenie. Ale czy rzeczywiście ono miało miejsce, czy jest tylko wytworem wyobraźni naszej bohaterki? Mecenas Susane to uciekinierka ze swojej klasy społecznej - rodzice widzą w niej jeden wielki sukces, ona sama natomiast cierpi na syndrom oszustki, tym bardziej, że robotnicze pochodzenie nie pozwala jej odnaleźć się w burżuazyjnym środowisku palestry. Jak w wielu książkach NDiaye awans klasowy się tu nie do końca udaje, a cena, jaką się płaci za „życie pomiędzy” jest ogromna: mecenas Susane jest kobietą bez właściwości, pozbawioną imienia, zredukowaną do swojej zawodowej roli. Co połączy adwokatkę z morderczynią? W czym ich los okaże się podobny?
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again